PřihlášeníPřihlášení RegistraceRegistrace nového uživatele  DeutschDeutsch
Kunratice - továrna Čechie (Kunnersdorf - fabrik Böhmerland) - O továrně

Přispěl: Milan Gruber Bouška

Továrnu motocyklů založíl majitel textilních továren Albin Hugo Liebisch. Výroba (zpočátku na zakázku) počala roku 1925 a probíhala bez problémů. Liebisch nejprve vyráběl "motorová kola" v dílně na zahradě vily Hielle. Protože se výrobou motocyklů neživil, byl jako konstruktér úplně nezávislý a mohl realizovat své myšlenky a nápady bez ohledu na tehdejší konstrukční směry a principy. Jeho tvůrčí přístup ke konstrukci motocyklu byl velmi osobitý a svérázný. Na konci 20. let poptávka natolik stoupla, že přesídlil v roce 1931 do větších prostor bývalé továrny na zemědělské stroje v Kunraticích u Šluknova, kde začala sériová montáž (motocykly sestavovalo deset lidí, celkově se však na produkci podílely tři stovky osob, neboť jednotlivé součástky nechal Liebisch vyrábět v mnoha továrničkách po celém Šluknovském výběžku). Během 14 let vyrobil 1 200 motocyklů, do dnešních časů se jich dochovalo asi 75. Výroba motocyklů v době války nevydržela. V továrně se vyráběly součásti do letadel Junkers a jiné díly. Když přišel rok 1945, Albín Liebisch se pokoušel se neúspěšně obnovit výrobu motocyklů. Továrna byla uzavřena v roce 1947. Budovy továrny byly strženy a na jeích základech stojí dnes rekreační chaty. Jejich stavitelé tvrdili, že kam kopli, tam našli nějaké, zrezavělé součásti motocyklů. Albín Liebisch zemřel v roce 1965 v Pasově, bez jekéhokoliv uznání ať z české nebo německé strany. Teprve po 35 letech mu byla z iniciativy přátel značky Čechie-Böhmerland, odhalena pamětní deska v Krásné Lípě.

Vloženo: 22.2.2008



Komentáře a upřesňující informace


Životopis Albin Hugo Liebische na : [Milan Gruber Bouška 22.12.2008 08:39] | Reagovat
http://usti.blog.cz/0802/jeden-pribeh-i-pro-memotorkare
Popis: S čechií na Klíči [Milan Gruber Bouška 29.9.2011 17:33] | Reagovat
K fotografii http://www.zanikleobce.cz/index.php?detail=103197
vyjel Bruno Pfeifer (někdy psaný i Pfeiffer) ze Cvikova. Byl včelařem a na svém motocyklu s upraveným přívěsným vozíkem vozil týden co týden med na trh do České Lípy. Jeho žena Gertrud vlastnila ve Cvikově knihkupectví. Pfeifer svou Čechii (výrobní číslo 141) zakoupil v Krásné Lípě dne 5. března 1928 a Okresní hejtmanství v Rumburku jí přidělilo rejstříkovou (poznávací) značku OXXXII-49. Pfeifer si velice rychle osvojil ovládání svého nového (a dosud nezaplaceného) stroje a začal přemýšlet, čím by mu udělal reklamu.

„Strýc Bruno," vzpomíná Ernst Leier na stránkách časopisu „Unser Niederland", „byl přítelem výrobce motocyklů Čechie Albina Liebische, který jej ustanovil jakýmsi obchodním zástupcem pro Svor a okolí. Jako takový se rázovitý strýc rozhodl, že vyjede na vrchol Klíče (755 m) a zajistí tak dosud nepříliš známým motocyklům reklamu. A tak se hned zrána v neděli 22. července 1928 vydal s bafající Čechií po klikaté kamenité stezce, kterou lemovaly zástupy lidí, k vrcholu. Skeptici z řad diváků na něho prý volali: „Nahoru to půjde, ale dolů se nedostaneš! Ta dlouhá stvůra zůstane navěky nahoře!" Strýc na ně nedbal, vyjel na vrchol Klíče, nechal se vyfotografovat a sjel zase dolů. Doma vzbudil tento husarský kousek obrovskou senzaci, mimořádný obchodní úspěch značky to však nezpůsobilo.
Koncem května roku 1934 otiskly některé severočeské noviny následující zprávu: „Dva majitelé motocyklu Jawa Adolf Dörre a Rudolf Schenk z Děčína vyjeli před několika dny se svými stroji na vrchol hory Klíč (755 m), který je pro špatný stav cest dostupný pouze pěšky."93

O několik dní později se však děčínští hrdinní motocyklisté dočkali nepříjemného zklamání. Jednak nebyli prvními, kdo na uvedenou horu vyjel a navíc jejich moderní Jawy pokořil dlouhý motocykl Čechie, který byl již tehdy terčem posměšků. Varnsdorfský list Abwehr, který před týdnem chválil jejich sportovní výkon, přinesl totiž tuto zajímavou reakci: „Naší redakci došel ze Cvikova dopis, který reaguje na zprávu o pozoruhodném sportovním výkonu dvou děčínských motocyklistů. Článek o jejich prvovýjezdu na horu Klíč se objevil v různých novinách, ale nezakládá se na pravdě. Dne 22. července roku 1928 totiž uvedenou horu zdolal manžel místní majitelky knihkupectví pan Bruno Pfeifer na svém stroji značky Čechie. Se svým motocyklem vyjel až k boudě na vrcholu Klíče. Od té doby svou jízdu ještě desetkrát zopakoval.
 Komentáře a upřesňující informace
Jméno:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Váš email nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Váš příspěvek.
Nadpis:
Komentář/Upřesnění:  
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 76 do následujícího políčka:

   





Více informací ZDE

Trocha reklamy na podporu webu:
TOPlist