PřihlášeníPřihlášení RegistraceRegistrace nového uživatele  DeutschDeutsch
železniční vlečka Žulová - Černá Voda (železniční vlečka Žulová - Černá Voda) - Stručná historie trati

Přispěl: Ondřej Dedek

Vlečku vybudovala firma H.Kulka v roce 1919. Odbočovala z trati Lipová - Bernartice v úseku mezi Žulovou a Vápennou v kilometru 12,639. Byla dlouhá přes 2800m a vedla velmi členitým terénem.
Po první sv. válce byla vlečka dobře využita, časem bylo na ní postaveno ještě druhé nákladiště ( Haspelberk ), ale dluh přivedl nakonec firmu k úpadku a byla prodána v nucené dražbě. Předtím se pokoušela prodat vlečku ČSD, které jí měly využít pro stavbu veřejné trati Žulová - Velké Kunětice, avšak státní dráhy měly tehdy také svých vlastních starostí dost.
Během druhé světové války se ovšem výroba a také přeprava postupně omezovaly, až ustaly docela.
Po druhé světové válce se situace postupně mění.
Výroba se v kamenoprůmyslu dostala téměř na předválečnou úroveň.
Údaje o nakládce se zachovaly z roku 1956. V Žulové a na žulovských vlečkách se tehdy naložilo 3757 vagónů žuly ( cca 60 000 tun ). Nakládka zde 10-násobně převyšovala vykládku.
To již však byla doba, kdy i v dopravě kamene začíná železnici vážně konkurovat silniční automobilová doprava. Projevovalo se to stálým snižováním objemu přepravy po železnici.
V roce 1964 bylo v Žulové naloženo žulou 2226 vagónů ( cca 36 000 tun ), v roce 1982 jen 1021 vagónů ( cca 28 000 tun ) a v roce 1988 jen 1146 vozových jednotek ( cca 20 000 tun ).
Mezitím dosloužila i vlečka do Černé Vody (1966) a na Haspelberk (1974). Byly potíže s její údržbou a také nebyla stavěna na motorové lokomotivy s větším nápravovým tlakem a "pára" v polovině sedmdesátých let také dosloužila.
I tak udělala vlečka kamenoprůmyslu a národnímu hospodářství velkou službu - odhadem za 55 let své existence přepravila 900 000 tun nákladu.
Citováno dle: http://heide.sweb.cz/xkamzel.htm
Kromě železného mostu u Žulové, náspů a zářezů trati (vede po ní červená TZ), se zachovalo několik mostů a propustků, těleso překladiště, části tratě využívají místní komunikace. Jeden úsek je využit jako obecní skládka odpadu.

Vloženo: 2.9.2010



Komentáře a upřesňující informace


železniční vlečka v Žulové [Martin Pohl 25.2.2014 13:47] | Reagovat
Dobrý den,
Jsem rodák ze Žulové a jeden z prvních snímků mých fotografických začátků byl železniční most na vlečku do Černé Vody. Máte-li zájem rád Vám jej zašlu k doplnění tohoto úžasného archívu,
Hezký den přeje
Martin Pohl
 Komentáře a upřesňující informace
Jméno:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Váš email nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Váš příspěvek.
Nadpis:
Komentář/Upřesnění:  
KOMENTAR NEBYL ULOZEN !!!
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 79 do následujícího políčka:

   


Processing time: 20 msec.
IP address = 3.17.174.108
desktop version