PřihlášeníPřihlášení RegistraceRegistrace nového uživatele  DeutschDeutsch
Brno - Juliánov (Brno - Juliánov) - Stará osada v Juliánově

Přispěl: Jan Tomášek


Stará osada v Juliánově? Někdo znalý brněnských reálií by mohl být překvapen…

Vždyť pod názvem Stará Osada – a o jeho výstižnosti lze jistě oprávněně pochybovat – se nejspíš vybaví dopravní uzel s tramvajovou konečnou a skupinou deskových panelových domů v sousedních Židenicích, s nimiž byl Juliánov postupně stavebně i administrativně spojen. Autorka novinových článků s brněnskou tématikou Milena Flodrová však trvá i na juliánovské Staré osadě – jakožto dnešní Vančurově ulici – a nezbývá než si fakta ověřit v dalším – tentokrát encyklopedickém zdroji.

Je potvrzeno – názvy ulic uprostřed původně samostatných obcí zněly shodně! Stará osada.
Alespoň v češtině. Němčina rozlišovala … Alte Gemeinde v Židenicích, v Juliánově pak Altes Dorf.

Jak bylo již zmíněno Juliánov i Židenice bývaly původně samostatné vsi – a to zajisté i ke spokojenosti tehdy výhradně německého magistrátu města Brna. Obě vesnice se od poloviny 19. století začaly značně rozrůstat díky přílivu českého dělnictva z textilního, později i kovodělného průmyslu. Venkovský charakter však zůstal zachován a podél cest se nadále stavěly přízemní řadové domky.

Změna nastala až po vzniku republiky. Nejprve administrativní. Židenice a Juliánov se staly součástí tzv. Velkého Brna – a ulice dostaly nové názvy. Ze židenické Staré osady se stala Masarykova – z juliánovské Wilsonova. Není nad nezaměnitelnost! Karel Čapek dokonce v jednom ze svých sloupků upomíná příslušné úřady a zmiňuje i situaci, kdy by čtyři ulice vedle sebe mohly být pojmenovány třeba Vítězslava Nováka, Terezy Novákové, Arne Nováka a… archiváře Nováčka.

Po změnách administrativních přišly i změny stavební. Juliánov s Židenicemi nyní spojovala nová, již patrová zástavba, spíše středostavovského charakteru, která svou strohou čistotou v kombinaci s pouliční zelení dodala novým místům až melancholický ráz. Prostředí pak dotvořil soubor tří nových kostelů třech hlavních konfesí, vystavěných dokonce v odlišných slozích meziválečné architektury.

Vnější silniční okruh byl v Brně vytýčen patrně někdy v poválečném období, ale jednalo se o záležitost spíše formální. Využít Židenice jako obchvatu města znamenalo zdlouhavé klikatění zdejšími úzkými ulicemi. K budování „plnohodnotného“ silničního průtahu se přistoupilo až v druhé půlce sedmdesátých let. Svým způsobem je i tato etapa svébytným dokladem dobového urbanizmu či spíše dezurbanizmu, kdy části zástavby, které stály v cestě musely ustoupit, jiné části však zůstaly zachovány – avšak však již zcela bez vztahu k okolí. Zářným příkladem dále na trase je dnešní Fáměrovo náměstí – původně stará černovická náves – ve tvaru trojúhelníku. Tehdy jedna strana pomyslného trojúhelníku byla prostě zrušena.

Ulice Vančurova byla přerušena zhruba uprostřed, zasvé vzala i místní zvonice. Jistou "výhodou" pro někdejší juliánovskou Starou osadu byla její poloha příčně vůči nově budované trase.


Vloženo: 21.9.2012



Komentáře a upřesňující informace


Žádný záznam

 Komentáře a upřesňující informace
Jméno:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Váš email nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Váš příspěvek.
Nadpis:
Komentář/Upřesnění:  
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 68 do následujícího políčka:

   





Více informací ZDE

Trocha reklamy na podporu webu:
TOPlist