Jilemnice - Stará Kovárna (Jilemnice - Stará Kovárna) - Zajmavosti ze silniční dopravy
Přispěl:
Jan TomášekV osmdesátých letech 20. stol. zanikla v Jilemnici kovárna, která byla postavena koncem století osmnáctého. Právě v tomto období byla poprvé tzv. Tereziánským patentem významně systematizována silniční doprava a struktura silnic z této doby do značné míry slouží svému účelu doposud. Na cestách se objevila zpevněná vozovka a podél nich pravidelně hostince, kovárny i kolárny – často v jednom celku.
V Českých zemích přestavba či dostavba základní silniční sítě skončila zhruba v polovině 19. stol. – tedy v době kdy se již začala prudce rozvíjet železnice. Nově vybudované železniční tratě převzaly postupně funkci hlavní dálkové dopravy nákladů, kterou do té doby zajišťovalo množství formanů. Po ztrátách v dálkové dopravě se však formané a povozníci nyní mohli alespoň více uplatňovat v místní přepravě, neboť celkové zvýšení dopravních možností prostřednictvím železnice vyvolalo potřebu vybudovat dokonalejší navazující silniční síť.
Tehdy byly silnice v celém Rakousku rozděleny na státní o ostatní veřejné, které byly v Čechách podle tzv. Konkurenčního zákona nadále členěny jako silnice zemské, silnice okresní a konečně obecní silnice a cesty. Právě k Jilemnici se váže jediná silnice kterou zemský sněm vyhlásil za zemskou. Vedla z Rokytnice podél Jizery v délce 23 km.
V poslední čtvrtině 20. stol. bylo přistoupeno i v Jilemnici k budování silničního obchvatu – a Stará kovárna se pro rozvoj dopravy, které původně sloužila, stala překážkou…
Zdroj: Po stezkách k dálnicím
Vloženo: 16.10.2012