Děčín-Podmokly Řetězový most (Tetschen-Bodenbach Kettenbrücke) - Řetězový most
Přispěl:
Jiří HemmerMost byl dokončen v r. 1855 a patřil k největším a nejkrásnějším v Čechách. Byl pojmenován po Alžbětě /Sisi/, rakouské císařovně, která po něm, jak se tradovalo, přejela když jela v r. 1854 do Vídně na svatbu s Františkem Josefem. Byl jediným řetězovým mostem přes Labe po celé délce jeho toku. Podobný most se nachází dodnes v Budapešti, kde překlenuje Dunaj a spojuje Pešť s Budou.
Osmého července 1915 vznikl na mostě požár, který vážně poškodil vozovku z dřevěných fošen. Několik měsíců trvalo než byl opraven.
K 1. červenci 1917 přebírá most od města Děčína a tehdejších akcionářů, kteří se podíleli finančně na jeho obnově, rakouský stát.
Současně přebírá i fond ve výši 147.000 Kč a zavazuje se vynahradit akcionářům losováním akcií vzniklé náklady. Losování akcií proběhlo v důsledku rozpuštění Rakouska-Uherska a vzniku Československého státu jenom jednou, 1. ledna 1918.
V roce 1919 schválilo Ministerstvo veřejných prací na opravy dřevěné vozovky 38.000,- Kč, suma musela být následně navýšena
na 50.915,26 Kč. V roce 1921 si neodkladné opravy vyžádaly částku 65.000,-Kč. V dalším roce byly, opět v důsledku velkého zatížení mostu stále houstnoucím provozem nutné opravy a tentokrát se náklady vyšplhaly již na 80.000,- Kč. Z důvodu rostoucích nákladů a požadavku modernosti byl nahrazen novým mostem, pojmenovaným po spoluzakladateli SOKOLA a místním rodákovi Dr. Miroslavu Tyršovi /1832-1884/.
Vloženo: 3.10.2014