PřihlášeníPřihlášení RegistraceRegistrace nového uživatele  DeutschDeutsch
Ústecké loděnice (Aussiger Schiffswerft) - Loděnice

Přispěl: Milan Gruber Bouška

S postupným narůstáním objemu labské přepravy rostla i potřeba stále většího počtu člunů. Podél Labe vznikla celá řada malých loděnic, které se specializovaly na stavbu či přestavbu dřevěných člunů. Stavebním materiálem byly jednak malé čluny, které byly stavěny v jihočeských loděnicích pro plavební poměry na Vltavě a v Ústí n. L. a dalších místech na dolním Labi pak přestavovány na větší, tzv. zille či cíly a labské čluny, které se používaly při plavbě po Labi do Německa.

Nové čluny se pak stavěly ze splaveného dřeva vory, většinou též pocházejících z oblasti Šumavy. Kmeny se v loděnicích rozřezávaly nejprve ručně, později se zaváděly parní pily. Čluny byly poměrně malé - délka asi 24-28 m, šíře 3-4 m, výška kolem 75 cm - a jejich konstrukce byla velmi jednoduchá. Nebyly určeny pro delší používání, ale naprostá většina těchto člunů byla hned po první plavbě prodána v Německu, a to buď na palivové dříví nebo sloužily pro plavbu na tamnějších vnitrozemských kanálech. Potřeba nových člunů byla proto veliká a tomu odpovídal i počet loděnic.

Pro ilustraci je možno uvést, že jen ústecké loděnice postavily v roce 1847 přes 270 člunů, které od nich převážně odebrali místní obchodníci s uhlím či ovocem (např. V. Klepsch jich v jediném roce odkoupil 50). Tyto loděnice však pracovaly většinou pouze v zimě, kdy zaměstnávaly zemědělce z okolí, přičemž počet zaměstnanců se pohyboval mezi 20-30 lidmi. Většina těchto loděnic však zanikla v průběhu 80. a 90. let, kdy se začínají stavět velké čluny nejprve se smíšenou konstrukcí (železné dno) a od 90. let celokovové. Stavba těchto člunů byla však náročná jak na technické vybavení, tak i na dostatek finančních prostředků na nákup stavebních dílců.

A tak se v Ústí n. L. z přibližně 10 loděnic udržela jediná: Wenzel Heinrich, která existuje dodnes. Její počátky sahají k roku 1834 a byla umístěna v Pražské ul. V roce 1889 však byla přemístěna na dnešní stanoviště v Novosedlicích (Střekov), do prostor zaniklé Struppeho loděnice (zal. 1881). Později byla přeměněna na akciovou společnost, která spravovala i druhou na Ústecku existující loděnici, A. Thieleho ve Valtířově, přičemž loděnice dostala nové jméno: Aussiger Schiffswerft (Ústecká loděnice), které si podržela až do současnosti. Ale i ona počátkem 20. stol. na čas podlehla konkurenci moderních velkých loděnic v Německu a místo lodí vyráběla dřevěné zboží (hračky, nástroje pro domácnost ap.). Její nový rozkvět nastal až po vzniku ČSR, kdy byla zmodernizována a přešla na stavbu motorových vlečných remorkérů. V loděnici našlo zaměstnání až 150 osob.
zdroj: http://www.usti-nad-labem.cz/dejiny/

Vloženo: 12.8.2017



Komentáře a upřesňující informace


Žádný záznam

 Komentáře a upřesňující informace
Jméno:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Váš email nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Váš příspěvek.
Nadpis:
Komentář/Upřesnění:  
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 95 do následujícího políčka:

   





Více informací ZDE

Trocha reklamy na podporu webu:
TOPlist