PřihlášeníPřihlášení RegistraceRegistrace nového uživatele  DeutschDeutsch
Praha Vysočany nádraží (Praha Vysočany nádraží) - A jedeme dál, močálem černým podél bílých skal

Přispěl: Jiří Hemmer

Už zase máme problém. Tlaky na likvidaci nádraží ve Vysočanech opět sílí. K jakému posunu došlo? Celá věc se údajně veřejně projednala a světe div se, nikdo neměl námitky proti projektu SŽDC, který zahrnuje:
1.demolici Vysočanského nádraží
2. výstavbu nové zastávky Černý Most
3. zvýšení rychlosti na 160 km/h
ale který nezahrnuje:
1. zkrácení trati tunelem a tím zkrácení jízdní doby
2. ztrojkolejnění trati v celé délce což je nutné i kvůli výlukám na trati Praha- Český Brod- Kolín
3. odbočku z Mstětic do Lázní Toušeň a dále Brandýsa nad Labem
Během projednávání se prý neobjevily žádné námitky a to protože se jednalo:
1. o jediný předložený projekt a tudíž neexistovala konkurence a potažmo ani výběr
2. většina negativních dopadů stavby byla zamlčena, byly ukázány obrázky jak prý to krásně bude vypadat
3. na žádnou odbornou debatu nedošlo
Při zbytečné demolici se budou obyvatelé potýkat s hlukem, prachem a nárůstem nákladní dopravy.
Demolice počítá i se zničením podchodu, který by měl být naopak rozšířen.
Radnice Prahy 9 tvrdí, že na SŽDC nemá žádný vliv ani kontakt a to přestože nádraží leží v katastru městské části.
SŽDC si dokonce nechalo vyrobit bilboardy, kde stojí ujištění o tom jací dobří hospodáři jsou. Sebechvála v jejich
případě ale silně smrdí. Zvláště proto, že jediné co skutečně zajímalo, byl prodej lukrativních pozemků patřících
železnici, ale ŘSD se takto shánět peníze nemusí. Nechali zbourat spousty strážních domků a stavědel, které
mohly sloužit dále, jako čekárny či pro různá elektrická zařízení k ovládání závor nebo výhybek.
ČD jsou zase posedlé myšlenkou zbavit se odbavovacích budov, tak prý ušetří. Zatím se jim jako v případě Ústí nad Orlicí
podařilo vyvolat pouze sváry a vyhodit obrovské peníze za výstavbu nové odbavovací haly. Podobná rozhodnutí manažerů
jsou zarážející až šokující, padají výrazy, že těch smradlavých budov není škoda a podobné, snad proto, že nikdy neviděli jak
úžasné tyto budovy byly původně. Mnohé nechtěné a necitlivé úpravy změnily jejich podobu až k nepoznání oproti originálnímu projektu.
Jak budou vypadat ty nové budovy za 170 let?
Vyjádření vlády, že nadále bude financovat pouze hlavní trati, všemu nasadilo korunu. Přitom jedině kvalitní síť železnice
a její využívání dokáže zabránit nárůstu individuální dopravy, ale v případě správných rozhodnutí i tranzitní kamionové dopravy,
v důsledku čehož by došlo k omezení nehodovosti, emisí, hluku a prašnosti i dalších negativních jevů a dopadů na krajinu a člověka.
To ovšem není cílem této vlády, protože 50 procent průmyslu v ČR tvoří výroba automobilů a příslušenství.
Takže naprosto s přehledem přehlížejí fakt, že právě kvalitní projekt by přinesl finanční i ekologický profit. A tak se místo těchto nadčasových projektů,
prosazují kosmetické úpravy, které nemají téměř žádný přínos a stojí poplatníky zbytečnou spoustu peněz.
Namátkou jmenuji několik optimalizačních projektů, které realizovány by měly obrovský význam jak po finanční stránce tak
pro cestující veřejnost.
1. Český Brod - Pečky mimo Poříčany, přínos je ve zkrácení trati, stanice v Poříčanech by nadále sloužila pro vlaky do Nymburka
a nově i pro vlaky do Kouřimi a Zásmuk
2. Česká Třebová - Lanškroun - Tatenice, došlo by k výraznému zkrácení trati, zrušení místní trati a 8000 město by získalo nádraží
přímo na křížení hlavních tratí Praha-Ostrava a Vratislav- Vídeň, na místo toho byl vybudován tunel mezi Krasíkovem a Tatenicemi, který stál spoustu peněz a žádnou výhodu nepřinesl
3. Kutná Hora - Kutná Hora město, přínos je v přímých spojích z Prahy a Kolína do turisticky vyhledávané Kutné Hory
4. Lysá nad Labem - Milovice - Vlkava - Mladá Boleslav - Česká Lípa, přínos je ve zrychlení cestování a přímých soupravách
do České Lípy a dále
5. Benešov u Prahy - Vlašim - Pelhřimov - Telč/Jihlava, přínos je ve zrychlení místní dopravy do Vlašimi a dálkové spojení do Pelhřimova a Telče
6. Optimalizace tratí v Brně a okolí, zahrnuje úpravy stávajících nádraží a jejich optimální rozložení ve městě z hlediska dostupnosti,
dále optimalizaci trati do Třebíče, Jihlavy/Telče, Vídně přes Moravský Krumlov, zdvojkolejnění trati do Nezamyslic a výstavbu trati ze Šakvic do Lednice
a z Černovic do Jedovnice, přičemž samotném Brně bylo zjištěno, že stávající schéma je dobře založené z Rakouska-Uherska a nevyžaduje přespřílišné
úpravy a kdyby nebylo částečně narušeno v období budování socialismu, nutné prostředky na optimalizaci a revitalizaci by nebyly vysoké. Hlavní nádraží
je možné rozšířit a upravit zhlaví na vjezdu. Pro soupravy ve směru na Tišnov a Českou Třebovou je možné využít Husovického koridoru a částečně ho nahradit
tunely. Širší optimalizací by muselo projít i Dolní nádraží a Horní Heršpice, kde by část místní dopravy byla přesměrována mimo hlavní nádraží.
7. Optimalizace tratí z Českých Budějovic do Českého Krumlova a v souvislosti s budoucí stavbou dálnice do Lince i do Horního Dvořiště, které
by měly přinést zrychlení a lepší dostupnost železnice v Krumlově, Kaplici a dalších obcích spolu s upravenou tratí Kaplice - Rožmberk nad Vltavou - Vyšší Brod - Frymburk
nad Vltavou, která by měla vyřešit spojení obou břehů Lipenské přehrady, kdy dnes je část území izolovaná a spojení realizováno přívozem či v zimě po ledu
8. Aktuálně lze zařadit i trať Tábor - Písek a její optimalizaci, protože polovina z Tábora do Milevska vede ve velké vzdálenosti od osídlení, navíc je třeba řešit
9. Praha - Karlovy Vary projekt tohoto spojení je dlouhodobě podmíněn výstavbou rychlodráhy do Kladna
modernizaci propojení obou břehů Vltavy u Červené. Stávající most vydržel 120 let bez větší opravy a nabízí se dvě varianty, buďto prodloužit nájezdy a mezi ně posadit
ocelovou konstrukcí anebo postavit o 10 metrů vyšší viadukt s průběžným ložem. Ovšem zatím vítězí beton. Ten má ovšem velmi omezenou trvanlivost oproti kamenným
stavbám.
V mapách na Seznamu.cz najdete stovky nových zakreslených silnic, ale ani jednu novou trať. Co dodat? Že železnice bez kvalitního
a promyšleného konceptu nemůže být nikdy konkurenceschopná a vydělávat. To ale přece víme už dávno. Jenom SŽ /správa železnic/ stále tápe a vymýšlí nesmysly o vysokorychlostních tratích, které jsou tak drahé, že na ostatní tratě by nezbyly peníze, protože mají pocit, že se rozlohou můžeme porovnávat s Francií či technickou vyspělostí s Japonskem.
Dokud to tak bude nadělají víc škody než užitku. Ostatně osobně nevidím důvod, aby dráhy byly nadále státní a tudíž aby se rozhodnutí motivovala politický či jimi byla ovlivněna. Už jsme zažili v raném pravěku železnic správu různých oblastí odlišnou železniční společnosti, které při kontrole ze strany státu tkzv. Generální inspekce
Rakouských drah prosperovaly a rozvíjely se podle potřeb přičemž docházelo i ke zkvalitňování služeb pro cestující veřejnost. Za éry komunismu existoval pouze stát
a tomu je přizpůsobena i legislativa. Dnes se prosazují i zájmy obcí, obecně v širším měřítku, ale přirozeně i v železniční dopravě. Systém připomínkování projektů a
případných soudních sporů je velmi zdlouhavý a zatěžuje jak soudy tak administrativu. Přičemž právě obce či zájmová sdružení a ekologické organizace nejčastěji
projekty rozporují, takže by bylo vhodnější a rychlejší jednat přímo s obcemi a dotčenými spolky. Jenomže SŽDC tedy SŽ má na starosti téměř všechny tratě, ať je jejich
působnost lokální, či mají význam v dálkové přepravě. Pokud by se chtěla SŽDC vyhnout územním řízením a výkupu nových pozemků pro optimalizaci, nutně se musela držet
původního koridoru jako u Krasíkova. Pokud chce změnit trasování čelí žalobě či řízení jako u Hosína a není schopná se s obcemi dohodnout na změně projektu a dodržet
stávající obslužnost /Hluboká nad Vltavou Zámostí /. Rozdělení na menší celky by tak mohlo přinést zrychlení ve schvalovacím procesu.

Nedá mi to a musím se nakonec zeptat: Zboříme snad Český Krumlov v záchvatu jakési modernistické hysterie nebo ho s pýchou budeme představovat světu jako
součást našeho kulturního dědictví a vytvoříme tak kromě jiného i pracovní příležitosti a možnost přitáhnout cizinecký ruch což nám přináší prospěch a rozvoj.
Máme či měli jsme důvod bourat jiná města spojená s českou historií či narušovat starobylá centra měst moderními paskvily, které tam nepatří, mají zřejmě poukázat k moderní době, ale nemají dostatečnou úroveň. Přesto jsme to v mnoha případech udělali /Jihlava, Znojmo, Doupov, Karlovy Vary, Janské Lázně a mnoho dalších /. Kdo může za to, že jsme se odcizili vlastní historii a v celé historii jsme se upnuli pouze na boj proti komunistickému režimu, který nám zřejmě odejmul sounáležitost s vlastní minulostí jako národa. Nechápu proč nedokážeme uznat, že před Československou republikou jsme byli součástí Rakouska-Uherska, že se nám v té době zase tak špatně
nežilo a že právě Habsburská monarchie přinesla světlo a rozvoj na kterém dodnes stavíme. A tak ve své vlastní slepotě nedokážeme projevit dost nadhledu a uznat Marii
Terezii, Františka Josefa či maršála Radeckého.


Vloženo: 12.7.2020



Komentáře a upřesňující informace


Žádný záznam

 Komentáře a upřesňující informace
Jméno:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Váš email nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Váš příspěvek.
Nadpis:
Komentář/Upřesnění:  
KOMENTAR NEBYL ULOZEN !!!
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 92 do následujícího políčka:

   


Processing time: 16 msec.
IP address = 3.131.152.166
desktop version