PřihlášeníPřihlášení RegistraceRegistrace nového uživatele  DeutschDeutsch
Moravský Karlov nádraží (Maehrisch Karlsdorf Bahnhof) - Historie a vývoj

Přispěl: Jiří Hemmer

Železnice z Dolní Lipky / původní název stanice byl Králíky / do Štítů odbočovala z trati Moravské pohraniční dráhy z Lichkova / Rakouská severozápadní OENWB / do
Uničova postavené v roce 1874. Vedlejší trať do Štítů měla být původně úzkorozchodná a ze Štítů měla vést údolím Březné do Hoštejna. Pro trať vojenského významu,
na hranicích s Pruskem, byl úzký rozchod nedostatečný svou kapacitou a celý záměr byl tehdy přehodnocen a nakonec byl použit normální rozchod 1435 mm.
Dráha byla postavena v roce 1899, ale pouze z části a to i přesto, že se objevovaly návrhy na její dostavbu do Hoštejna či Lanškrouna ke státní dráze.
Budovy na trati jsou vesměs typizované doporučované k realizaci na místních tratích ZvKČ / Zemským výborem Království Českého /. Přesto se na budovách uplatnily
některé odlišnosti. Jednou z těchto menších budov je výpravní budova v Moravském Karlově, kterou přes její vcelku dobrý stav chce SŽ demolovat podobně jako spousty
dalších staveb např. strážní domky, které v mnoha případech mohly posloužit jako ochrana elektrických mechanismů u závor a zabezpečovacích zařízení namísto
nevzhledných budek. Podobně tomu bylo i u stavědel ve Frýdku Místku, která byla skutečně výjimečná a jedno z nich stálo u silničního přejezdu. Po demolicí stojí
v místě místo krásného stavědla ošklivá budka.
Není vůbec jasné kde SŽ a ČD berou inspiraci k likvidaci železniční infrastruktury, státního majetku, který převzaly v době dělení Rakouska - Uherska a který měly
spravovat a rozvíjet. Obchodní politika ČD je tak nepochopitelná a neudržitelná, že pokud by takové chování vykazoval RegioJet či Leo, skončily by už dávno v konkursu.
ČD i SŽ však přežívají dál a neplatí pro ně žádné tržní mechanismy. Nedávno managment ČD vypsal výběrové řízení na dodávky bateriových vozů jako náhradu za malé
motory řady 810, protože požadují pouze jeden vůz. Existují totiž motorové či kombinované vozy ve dvojici, ale ČD chtějí pouze jeden vůz, ať to stojí co to stojí, protože
zcela zřejmě nepočítají s nárůstem počtu cestujících na vedlejších tratích. Skutečně podivné, ale nic zvláštního ani výjimečného v jejich obchodním přístupu, pro ČD
a SŽ žádná pravidla neplatí. Všichni měli na začátku 90 let stejnou startovní čáru, někteří dostali výjimku z tržních mechanismů jako ČD, které 80 let nechali železnici
pouze přežívat a jedinou modernizací zůstaly tak výpravní budovy popsané na těchto stránkách, které byly v podstatě jenom zbytečně vyhozenými prostředky a které
použité na optimalizace by znamenaly skutečně jistý pokrok. Nelze také nevzpomenout ŘSD, která neustále zabírá další stovky a stovky hektarů a staví spousty
nepotřebných silnic a staré hodí na krk obcím, aby je udržovaly. Skandální způsob státního rozhazování peněz, plýtvání půdou a odmítání ekologie má svůj původ
v minulém režimu. Komunisté jako správci vší půdy, neváhali rozhodit 7 paneláků na ploše, kde by se za Rakouska postavilo 20 domů a tím také by se na stejné
ploše zvýšil počet obyvatel o polovinu a ještě by bydlení bylo o mnoho kvalitnější. A proč by si to nedovolili, když ceny pozemků byly minimální a sami ty ceny
ustavili, tak aby se nakonec plýtvání stalo běžnou normou. Pak se nelze divit přístupu státních organizací jako jsou ČD, SŽ či ŘSD. Politický zájem opět převážil
nad rozumem. A to všechno proto, že jak SŽ tak ČD a konečně i ŘSD vychází ze špatných zjištění a předpokladů. Právě neschopnost pružného jednání v případě
železnice a vycházení z pokřivené poptávky v době socialismu, kde železnice byla jenom služkou a jakékoliv investice byly minimální, poptávka po dopravě a přepravě
byla ovlivněna socialistickým hospodářstvím, vedlo k zaostalosti a dnešnímu stavu. Je věcí státu, aby sehnal potřebné prostředky a kvalifikovanou pracovní sílu.
Jenomže když se na tratích nic celá léta nedělalo a zkušenosti byly zapomenuty, není nijak snadné je obnovit. Roční uzavírka trati mezi Blanskem a Brnem zní
v předpokládaném objemu prací naprosto nesmyslně, zvláště když nedojde k narovnání trati tunelem mezi v úseku Bílovice - Obřany. Po roce uzavírky zůstane
největší problém stále problémem. SŽ naprosto jistě ví co dělá a taky ví, že částečné či úplné demolice nádražních budov v pořádku nejsou, ale když se zeptáte
kam mizí materiál z bouraček, zcela jistě nedostanete odpověď. Třeba za tím stojí budoucí investice.



Vloženo: 3.1.2021



Komentáře a upřesňující informace


Žádný záznam

 Komentáře a upřesňující informace
Jméno:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Váš email nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Váš příspěvek.
Nadpis:
Komentář/Upřesnění:  
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 81 do následujícího políčka:

   





VĂ­ce informacĂ­ ZDE

Trocha reklamy na podporu webu:
TOPlist