PřihlášeníPřihlášení RegistraceRegistrace nového uživatele  DeutschDeutsch
Předchozí  Další  
Kladno - Vojtěšská huť (Kladno - Vojtěšská huť)

Popis: měnírny a speciální rozvodná síť Kladenských železáren
Měnírna

Měnírna je budova se zařízením nebo samotné zařízení pro změnu proudové soustavy nebo propojení různých napájecích elektrických soustav.

1. AC -> DC
1.1 Trakční měnírny pro napájení stenosměrných železničních, tramvajových nebo trolejbusových rozvodů
V ČR jsou snejnosměrné drážní napajecí soustavy zpravidla o frekvenci 600V, pouze metro a trolejbusy v Ústí n. L. 750V. Drážní měnírny jsou připojeny zpravidla na dálkovou síť 110 kV a dodávají stejnosměrný proud o napětí 3 kV (1,5 kV – trať Tábor–Bechyně, důlní dráhy).
1.2 Zvláštní případy měníren byly měnírny v normální rozvodné síti, kdy díříve část sítí, zejména městských sítí v Německu byla stejnosměrných.

2. AC -> AC (změna frekvence a zpravidla i napětí)
2.1 Měnírny (+ transformny) pro napájení střídavých železničních rozvodů
2.11 změna běžné frekvence 50 Hz přibliźně na 1/3 - tedy 16,7 Hz
Střídavé napětí o zvláštní frekvenci 16 ⅔ Hz bylo zavedeno pro napájení kolejových vozidel zavedeno ve Švýcarsku, Německu a Rakousku již počátkem 20. století. Důvody byly technické – tuto frekvenci lze totiž ještě stále transformovat za použití běžných transformátorů (transformátor je pouze větší protože musí být vybaven větším a hmotnějším magnetickým obvodem, který je v praxi vyroben především ze železa), a navíc je možno takto nízkou frekvenci ještě přímo použít pro napájení stejnosměrných elektrických motorů bez použití usměrňovače. Snížením kmitočtu a zavedením fázově posunutých pomocných pólů komutátorových trakčních motorů se již v prvé dekádě dvacátého století podařilo dovést jednofázový systém do úspěšného stavu technické použitelnosti, a některé železnice jím začaly své tratě elektrizovat. Snížení kmitočtu na jednu třetinu se ukázalo jako rozumný kompromis mezi zvětšením rozměrů transformátorů (ke kterému pochopitelně došlo) a zlepšenou komutací trakčních motorů - tedy přenosem elektřiny z lineárního elektrického vedení na otáčející se rotor trakčního motoru.
2.12 změna běžné frekvence 50 Hz přibliźně na 1/2 - tedy 25 Hz
Jednofázové střídavé napětí 6,5 kV při 25 Hz používá například Mariazellerbahn v Rakousku.
2.2 Měnírny (+ transformny) pro napájení ostatních střídavých rozvodů
2.21 změna běžné frekvence 50 Hz přibliźně na 1/2 - tedy 25 Hz
Zvláštním případem byla také stará síť v kladenských hutích s kmitočtem 25 Hz. (podobně jako jednofázové střídavá síť o 25 Hz používaná u Mariazellerbahn v Rakousku - viz. 2.12)
2.12 změna běžné frekvence 50 Hz na jinou frekvenci
Zhruba do poloviny 20. století některé staré městské sítě měly kmitočet 33 Hz nebo 42 Hz, pro jejich propojení se soustavou 50 Hz se používaly také měnírny.



Datum:

Autor: JT
Přispěl: Jan Tomášek



Vloženo: 15.2.2020








VĂ­ce informacĂ­ ZDE

Trocha reklamy na podporu webu:
TOPlist