PřihlášeníPřihlášení RegistraceRegistrace nového uživatele  DeutschDeutsch
ČKD Praha (ČKD Praha)

Popis: Jak se vyrábí lokomotiva - několik epizod


Specifikace nové lokomotivy, která je zadána výrobní firmě poskytuje podrobné informace o všech hlavních rozměrech, všech speciálních materiálech a speciálním vybavení, pozornost je věnována zejména pohonné jednotce - motorům.

Součástí dokumentace jsou výkresy - jak celku - tak součástí. Modelárna je první, která přijímá výkresy všech částí, které mají být odlity z kovu.

Pro každou takovou část musí být vytvořen dřevěný vzor - model přesné velikosti - který bude následně vtlačen do mokrého písku, aby se vytvořila forma. Ve slévárně je několik mostových jeřábů a navíc několik menších pojízdných jeřábů, které pomáhají při manipulaci s formami a pánvemi. Pánev s rozžhaveným surovým železem, železným šrotem a koksem se pohybuje až dvanáct metrů nad zemí zavěšena na jeřábu o nosnosti až dvacet tun.

Hrubé odlitky válců nyní opouštějí slévárnu a jsou posílány do válcovny, kde se probíhá jejich úprava na požadovanou velikost. Všechny odlitky jsou vyráběny s přesahem, přesné rozměry jsou prováděny různými dokončovacími stroji, a rozměry stále prověřovány příslušnými měřidly.Jednotlivé dílce možná mohou trochu mohou připomínat kousky látky, z nichž krejčí šije oblečení.

Rovné čáry se vytáhnou křídou a středy otvorů jsou pak pečlivě rozmístěny s absolutní přesností. Otvory se pak oříznou kolem těchto značek, buď děrováním nebo vrtáním. Evropské specifikace preferují vrtání, ale americké železnice obvykle vyžadují děrování.

Některé plechové pláty se upravují do válcových tvarů.

Elektrický ohýbací válec, se skládá z jednoho velkého válce, umístěného nad párem dalších válců podobného tvaru. Oba dolní jsou ve stejné rovině a výška horního válce je ovládána velkými šrouby ovládanými ozubenými koly, pohon spodních válců je hydraulický . Změnou polohy horního válce se nastavuje ohyb desky do požadovaného tvaru.

A tak postupně vznikají jednotlivé díly a z výrobních provozů putují do montážních hal. Třeba osazování kol na nápravy u parních lokomotiv probíhalo na úplný závěr a lokomotiva přitom byla vyzdvyžena na jeřábu o nosnosti až 100 tun.

(text zejména na podkladě internetu)


Datum:

Autor: JT (koláž)
Přispěl: Jan Tomášek



Vloženo: 13.8.2020








VĂ­ce informacĂ­ ZDE

Trocha reklamy na podporu webu:
TOPlist