Josef Procházka - opravna a prodejna vozů Škoda (Josef Procházka - opravna a prodejna vozů Škoda )Popis:
výkon a točivý moment motoruvýkonnost motoru charakterizují zejména dvě veličiny
- výkon
- a točivý moment
volně podle textu ilustrace na téma "jak funguje převodovka":
" převodem na nižší stupeň - například při jízdě do kopce - lze při stejném výkonu (přesněji příkonu) dosáhnout vyššího točivého momentu"
výkon
podává určité informace především o celkových parametrech motoru - s vynaloženou sílou či rychlostí vzrůstá vpodstatě lineárně - o provozních vlastnostech zase mnoho neříká
točivý moment
zase podává spíše informace o provozních vlastnostech motoru - třeba o otáčkách kdy motor nejvíce zabírá
točivý moment
také nemá lineární průběh - dosáhne určitého maxima a pak se zase snižuje
znázornění v osách "XY"
podle zavedených zvyklostí se na osu "y" nanáší spíše "fyzikálně provozní hodnoty" zkoumané funkce - a na osu "x" zase hodnoty časoměrné - tedy například rozměry nebo čas
z hlediska tohoto rozdělení se výkon přimyká více provozně-fyzikální ose "Y" - kdežto točivý moment se již více stáčí k časoměrné ose "x"
veličiny ze kterých výkon a točivý moment vychází
---------------------------------------------------------
výkon výchází především z práce - potažmo energie
(dá se říci, že výkon je okamžitá hodnota právě vynakládané - či celkově vynaložené práce)
točivý moment
zase vychází spíše ze síly
přičemž původem síly obvykle není jedna složka
(na základě pararely třeba s Lorencovou silou a magnetickou indukcí by osu "Y" ve výše zmíněném diagramu "XY" bylo možno nazvat jako indukční osu
a osu "x" zase jako "osu intenzity")
souhrnné pojmenování diagramu xy by tedy znělo
--------------------------------------------------------
osa Y: provozně - fyzikální osa indukce
osa X: časoměrná osa intenzity
několik úvah či polemik na téma točivý moment
------------------------------------------------------
už sám název točivý moment, či spíše přímo pojem "moment" jako fyzikální veličiny je poněkud problematický a patrně nepříliš názorný - na rozdíl od pojmu síla
třeba na základě popisu v angličtině
"torque is the rotational equivalent of linear force"
by možná nebylo od věci pojem "točivý moment" nahradit třeba pojmem
"síla modulovaná rotací"
znázorňování průběhu točivého momentu
- pokud by točivý moment měl například vycházet z rotace ve válci spalovacího motoru - kde je poháněcí síla znázorňována jako tečna k ose rotace - přičemž zavedené znázorňování točivého mementu je v ose rotace a liší se jen orientací - podle směru kterým rotace probíhá
je otázka jak přesné informace vlastně podává zavedené znázorňování točivého momentu jako polopřímky v ose rotace
- možná by nebylo od věci točivý moment znázorňovat jinak - například je křivku přimykající se ke znázornění síly - ve stejné rovině jde tato síla působí
"torque alternative concept"
moment síly jako variace síly
--------------------------------
točivý moment (a další variace momentu síly) je veličina tak blízká - či příbuzná vlastní zdrojové síle - že moment síly by bylo možno považovat za pouhou variaci výchozí veličiny - tedy síly
Datum:
Autor: JT koláž
Přispěl:
Jan Tomášek
Vloženo: 3.9.2021