Adamovské železárny a strojírny (Adamovské železárny a strojírny)Popis:
úhlová rychlost a různé druhy převodůĆÁST 1 - rozčlenění uvažovaných rychlostí
upřesnění k nákresu
v tomto případě není brána změna rychlosti otáčení v důsledku zrychlování, či zpomalování pohonu
kdy se mění úhlová rychlost
zde jsou brány tyto eventuality
- změna rychlosti převedeným poměrem (nemění se úhlová rychlost plynule , ale mění se skokově, dále pak rotační a výstupní lineární rychlost)
----------------------------------------------
"v úvaze o výkonu a točivém momentu je této změně přiřazena výstupní lineární rychlost celého vozidla v předchozích ćástech označovaná jako rychlost "1" - ale současně se dvoučlenným převodem SKOKOVĚ (fixně dle převodového poměru) mění í "úhlová rychlost"
(v nákresu se tohoto případu týká cyklistický a motocyklový převod)
- změna rychlosti podle průměru od středu k obvodu kola (nemění se úhlová plynule ani skokově , ale až dál rotační a výstupní lineární rychlost)
----------------------------------------------------------------
tzv. Kohoutkův přenos
v tomto případě úhlová rychlost se nemění
- ale narůstá výstupní lineární rychlost celého vozidla,
ale hlavně narůstá ve výpočtech dosud vynechávaná
ROTAČNÍ RYCHLOST "VÉ" - což je jakási mezifáze mezi úhlovou a výstupní lineární rychlostí
ĆÁST 2 - změna rychlosti podle druhu převodu
hnací kolo - pastorek < menší na větší < hnané kolo (= motocyklový, nebo jiný motorový převod do síly) - "poměrná" rotační rychlost se snižuje
/převodový poměr - "pastorek" lomeno "kolo" "i" větší než 1 - jde převod kde se snižuje síla - převod do rychlosti/
hnací kolo - pastorek > větší na menší < hnané kolo (= cyklistický převod) - "poměrná" rotační rychlost se zvyšuje
/převodový poměr - "pastorek" lomeno "kolo" "i" menší než 1 - jde převod kde se snižuje síla - převod do rychlosti/
"Kohoutův přenos" - poměrná rotační rychlost se zvyšuje od středu k obvodu
Datum:
Autor: JT koláž na podkladě ABC
Přispěl:
Jan Tomášek
Vloženo: 10.9.2021