Josef Procházka - opravna a prodejna vozů Škoda (Josef Procházka - opravna a prodejna vozů Škoda )Popis:
tři stupně momentů z hlediska času - statické momenty, momenty síly a výkonné hodnotčást jedna - čas, frekvence a rychlost
------------------------------------------
malá poznámka k veličině jako takové - ve výpočtech či znázorněních se vlastně lze setkat se dvěmi formami času
1. čas na časosběrný (ve směru osy x) - který jak známo jde pouze jedním směrem (zde značen modře)
2. čas provozní - který není směrově omezen, neboť motor, jak rovněž známo, může mít i zpětný chod
- tento provozní čas v podstatě lze pojmout jako totožný s frekvencí - rozsah od 0lové frekvence kdy osa provozního času přiléhá k ose X a stáčí se k ose Y - čímž připomíná sešlápnutí pedálu s plynem od minima po maximum (zde značen fialově)
frekvence - de facto je totéž co provozní čas (přesněji převrácený čas, inverze času)
úhlová frekvence (omega) k radiánu, běžná frekvence (f) k celému úhlu 360 st, i otáčky za minutu je vlastně ta samá veličina - kterou lze vzájemně převést
úhlová rychlost (omega) je vlastně rovněž frekvence - úhlová frekvence s proměnlivým úhlem (při přepočtech je tedy třeba rovněž zohlednit konkrétní velkost úhlu)
frekvence je z hlediska délky bezrozměrná jednotka
rychlost (v)
rychlost je podíl (či srovnání, poměr)
délkové jednotky s
s provozním časem (tedy frekvencí)
a časem na časosběrné ose x - přesněji intervalu na časové
tento interval na časosběrné ose je buď
zanedbatelně malý - v případě rychlosti
nebo jedna (vteřina či minuta)
v výsledné hodnotě - či jednotce rychlosti (m/s, km/h)
by jednotka času měla figurovat vlastně dvakrát
a to
1. jako jednotka provozního času (což je převrácená frekvence)
2. jako interval času na časosběrné ose (který je ovšem buď zanedbatelně malý, nebo jedna)
část dva - momenty v mechanice
------------------------------------------
momenty "0 stupně" statické momenty
--------------------------------------------
zcela bez času (čas se ve "statice měří na desítky let)
ohybový moment - asi nejzákladnější moment ve statice
moment kroucení - ve statice vzniká u přečnívajích konců přes podporu - například u krakorců
kroutící moment rovněž figuruje u kinematických mechanismů - jedná se o součin hmotnosti a ramene (tedy zcela bez veličiny času)
momenty prvního stupně
----------------------------
(momenty s frekvencí, jednou násobené hodnotou času)
typickým momentem je v tomto případě je moment síly, u motorů se vlastně jedná základní veličinu - podle které se posuzují provozní vlastnosti motoru
momenty druhého stupně
----------------------------
(momenty s rychlostí, podruhé násobené hodnotou času)
typickým "momentem druhého stupně"
je výkon
velikost výkonu by se měla stanovit dvojím způsobem
1/ měřením dynamometrem
2/ přepočtem z momentu otáčení (který zahrnuje i druhé vynásobení hodnotou času)
výsledek by měl být totožný
Datum:
Autor: JT koláž
Přispěl:
Jan Tomášek
Vloženo: 5.12.2021