Kurschin-Synagoge (Kořen-synagoga) - Synagoga v Kořenu a místní idovské obyvatelstvo
Beigetragen:
Pavel FrýdaPrvní písemná zpráva o idovském osídlení v obci Kořenu pochází z r.1702. Je vak pravděpodobné, e idé zde ili ji dříve, nebo v této odlehlé krajině hledali útočitě před pronásledováním u místní drobné světské lechty, která vzala zavděk idovskými daněmi a poplatky, jimi bohatí feudálové a církevní vrchnost opovrhovali. Zmíněná první zpráva uvádí v r.1702 celkem 6 zde ijících idů, v r.1793 to bylo 51 osob idovské víry, v r.1880 v obci ilo jetě 34 idovských obyvatel (10,2% obyvatelstva obce), v r.1900 u jen 6 idů (1,9%) a v r.1930 se jetě 4 zdejí občané (1,4%) hlásili k judaizmu. V r.1939 nechaly německé okupační úřady deportovat do vyhlazovacích táborů dva poslední idovské obyvatele-sourozence Friedu a Rudolfa Steinerovi z čp.50. Jejich osud sice není přesně znám, ale nepochybně oba zahynuli....idovská náboenská obec zde existovala od 18.století, jetě v r.1870 provozovala kolu a měla 91 členů z místa i okolí. Odchodem idů po občanské emancipaci vak náboenská obec postupně početně slábla a v r.1893 převzal duchovní péči o zbývající idovské due rabinát v Chodové Plané. Zdejí idé se ivili zejména obvyklou obchodní činností veho druhu, z řemesel zde byli koeníci a sklenáři. V r.1859 bylo v Kořenu ve vlastnictví idů 16 domů, do dneních dnů se jich dochovalo jen několik, mezi nimi v přestavbě i budova synagogy, která vak není v dobrém stavu a dala by se zařadit mezi ohroené objekty.
Synagoga se nachází v západní části obce, jako první budova vpravo při vjezdu do vesnice, dnes nese ev.č.8. Stojí v nejvyím bodě vísky, její tvoří poměrně výraznou dominantu (stav.parcela č.7 o rozloze 212 m2, kat.území Olbramov, majetek soukromé osoby). Budova byla postavena pravděpodobně v první třetině 19.století, její vnějí zdi jsou téměř 1 m silné. Přízemí bývalo obytné s několika byty a v patře se nacházel vlastní modlitební sál s vysokým klenutým stropem. Do patra se stoupalo úzkým strmým dřevěným schoditěm. I v patře bývaly dva byty pro rabína a učitele. Pod schody se nacházela malá pekárna macesů*. Na konci 19.století byl dům idovskou obcí prodán a poté slouil k obytným účelům, po r.1945 byla odstraněna i původní typická půlkruhovitá synagogální okna. Ve títě někdejí synagogy jsou dodnes patrné zbytky slunečních hodin.
Na přítomnost idovského obyvatelstva upomínala řada německých pomístních názvů, např. Hinter den Judenhäusern (Za idovskými domy), jeden z pramenů se nazýval Guntauch** (idovské ponoření) a na Kořenském potoce bývala jedna z hlubích partií nazývána Gundümpfl (idovská tůň), snad obě posledně zniňované lokality slouily jako improvizované mikve***, o této nezbytnosti idovské náboenské obce nejsou jinak ádné záznamy.
Dnes připomínají místní idovské osídlení pouze výrazné zbytky hřbitova, které se nacházejí asi 200 m východně od obce v příkrém svahu Kořenského potoka. Od polní cesty do Vísek je ke hřbitovu vysekána v porostu cesta a pro znavené cestovatele je zde zhotovena lavička. Zbytky zdí, které bývaly 1 m vysoké, ohraničují prostor 522 m2 (pozem.parcela č.76, kat.území Kořen, v majetku Federace id.obcí ČR). Hřbitov byl zaloen mezi lety 1825-31 a poslední pohřeb se zde konal v r.1936, tehdy zde bývalo okolo 70-80 náhrobků. Pohřebitě bylo těce pokozeno za nacistické okupace, po ní se nic neopravovalo a bylo ponecháno osudu. A v r.2004 byl hřbitov opraven péčí obce Olbramov, bylo na něj navráceno i několik v rybníčku nalezených fragmentů náhrobků a je mu dopřáváno základní údrby. Dnes se zde nalézá okolo 30 stél, nebo větích torz a řada drobných fragmentů náhrobků. Nejstarí náhrobek je datován r.1844, nejmladí je z r.1920. Orientace dochovaných náhrobků je tradiční východní. Od r.2006 je tento hřbitov prohláen nemovitou kulturní památkou.
* maces-(hebr.macot) placky z nekvaeného chlebového těsta, jídlo typické pro idovský svátek Pesach (slavený v březnu, nebo v dubnu, časově blízký velikonocím). idé tímto svátkem vzpomínají na útěk z egyptského otroctví a podle tradice se na pochodu museli ivit těmito plackami.
**Guden, zkráceně Gun-v místním německém dialektu idovský, např. kořenské synagoze se říkalo Gudentempel, nebo Guntempel a v nedaleké obci Úbočí (Amonsgrün) na Chebsku se idovské čtvrti říkalo dosti nadneseně Gunstadt (idovské město), vyslovovalo se jako Guntód atd.
***mikve-rituální lázeň, nezbytná součást idovské náboenské obce, voda musí pocházet z přírodního zdroje a mnoství vody musí být udrováno podle předepsaných pravidel. Mui se mají rituálně ponořit před ábesem (sobota) a svátky, eny po menstruaci, před svatbou a po porodu. Dnes udrují tyto přísné předpisy jen velmi zboní idé.
Zdroje: J.Fiedler-V.Chvátal, idovské památky Tachovska
E.Langhans, Kurschin
B.Rozkoná-P.Jakubec, idovské památky Čech
Eingegeben: 1.9.2008