EinloggenEinloggen AnmeldenAnmelden  ĂˆeskyÈesky
Podolsko (Podolsko) - Podolské mosty

Beigetragen: Michal Kurz

Původní empírový řetězový most inženýrů Gassnera a Schnircha poblíž starého podolského přívozu byl postaven v letech 1847-8. Slavnostního položení základního kamene se v květnu 1847 zúčastnily kromě českobudějovického průmyslníka Adalberta Lanny, který celou zakázku prováděl, početné delegace z okolí a arcivévoda Štěpán Habsburský, který připlul na slavnost spolu s Lannou z Týna nad Vltavou ve speciálně upravené loďce. Most pak dlouhá desetiletí sloužil jako nezastupitelné dopravní spojení mezi oběma břehy. Od roku 1959 je národní technickou památkou.
Nový, mnohem vyšší železobetonový silniční most ing. Jana Blažka a jeho spolupracovníků byl postaven vedle svého staršího souseda v letech 1938-42, definitivně dokončen byl r.1947. Jedinečné dílo československého meziválečného stavitelství si získalo už v době svého vzniku nemalou zahraniční pozornost i některá významná ocenění.
V souvislosti s napouštěním Orlické přehrady rozhodlo na sklonku 50.let Ministerstvo dopravy na návrh orgánů státní památkové péče o rozebrání starého mostu a jeho přenesení a znovusestavení na jiném místě. Celá akce proběhla r.1960 – dva tisíce pečlivě očíslovaných žulových kvádrů a přes tisíc ocelových mostních součástí bylo uloženo mimo zátopovou oblast. Až do r.1974 však trvalo hledání „náhradní“ lokality; nakonec zvítězil návrh ing.Budinky a technická památka našla své nové místo na řece Lužnici poblíž obce Stádlec, kde byla v létě 1975 slavnostně uvedena do provozu.

Eingegeben: 4.8.2009



Kommentar und weitere Informationen


Kein Datensatz

 Kommentar und weitere Informationen
Name:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Vᚠemail nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Vᚠpříspěvek.
Thema:
Kommentar/Präzisierung:  
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 82 do následujícího políčka:

   





VĂ­ce informacĂ­ ZDE

Trocha reklamy na podporu webu:
TOPlist