Wottitz-Synagoge (Votice-synagoga) - Votičtí idé, zdejí synagoga a idovská čtvr
Beigetragen:
Pavel FrýdaPrvní písemná zpráva o přítomnosti idů ve Voticích pochází z r.1538, dozvídáme se z ní, e idé "znamenitou obec působili, kolu modlitební a krchov svůj měli". Soudí se veobecně, e idé v městečku sídlili ji od konce 14.století a přicházeli sem hojně i později, nebo zdejí utrakvisté* byli náboenky tolerantní. V r.1570 ilo ve Voticích asi 12 idovských rodin, v r.1788 zde ji ilo 15 rodin se 195 členy. Nejvíce idovských obyvatel měly Votice k rokům 1869 a 1880 a to 340 osob (při sčítání v obou letech stejně), později v důsledku občanského zrovnoprávnění, kdy idé odcházeli do větích měst, počty obyvatel hlásících se k idovské víře jen klesaly. V r.1900 to bylo 239 osob, v r.1910 pak 163 osob, v r.1921 jen 114 osob a poslední předválečný údaj uvádí pouze 76 občanů hlásících se k judaizmu. Votičtí idé měli také své spolky, od nepaměti zde působil tradiční pohřební spolek Chevra kadia (hebr.Svaté bratrstvo), zanikl a za úbytku členstva v r.1924. Ve městě působily i dobročinné spolky-mládenický Chesed neurim (hebr.Zboná mláde) a dámský Chevra hoanoim (Spolek zboných en). idovská náboenská obec se starala i o lazaret. Vztahy mezi větinovým křesanským obyvatelstvem a idy byl podle dobového zdroje dobré, ba velmi dobré, jak je dokládáno např. na případech vdy poctivého jednání oblíbené a lidumilné paní Josefy Arnsteinové, která byla veobecně zvána Pepičkou. Pochmurný konec idovské přítomnosti ve městě přinesla německá nacistická okupace. Dne 1.9.1942 byli zdejí idé deportováni transportem Bd do Terezína a následně pak do dalích nacistických vyhlazovacích zařízení-nejvíce votických idů bylo zavraděno v Malém Trostinci (Bělorusko), v Osvětimi a Treblince (Polsko). Ze 109** votických idovských občanů (z toho 13 dětí ve věku od 4 do 15 let) se vrátilo jen 12 osob.....Byly vyvraděny celé rodiny-Arnsteinova, Baumgartlova, Bejkovského, Beneova, Bergerova, Bienefeldova, Blochova, Brumlova, Eisenschimmelova, Epsteinova, Fischlova, Fleischerova, Friedmannova, Hermannova, Holzerova, Hübschova, Kaudersova, Kleinova, Klingerova, Kohnova, Kohornova, Lebenhartova, Mautnerova, Pachnerova, Pekova, Rosenzweigova, Schwarzova, Spiegelova, Strakova, Tellerova, Voglova, Weinstenova, Weisselova, Wolfova a někteří dalí jednotlivci.
idovská čtvr (na nejstarí katastrální mapě zvaná Judengasse, někdy se poněkud nadneseně hovoří o idovském městě) stávala západně od dneního hlavního Komenského náměstí, dnes je místo nazváno Malé náměstí. Místo je dnes upomenuto vzpomínkovou tabulkou v místech bývalé brány do ghetta. Z celé čtvrti se prakticky dochovala jen idovská kola, dnes LU. Na východní straně ghetta stávala i synagoga neznámého, ale nepochybně úctyhodného stáří. Je pouze známo, e v letech 1661, 1693 a znovu 1724 vyhořela. V těchto dobách vzaly vdy za své i matriky idovské obce. Budova, která je nám známa ze starých fotografií, byla postavena v r.1724 a ačkoliv v r.1746 opět utrpěla poárem, byla opravena. Dalími opravami prola v letech 1849, 1878 a 1908, nicméně si stále udrela svůj původní renesančně-barokní styl a na venkovské poměry působila prý velkolepým dojmem. V synagoze bylo k dispozici 148 sedadel pro mue a enská galerie měla 83 míst k sezení. U svatyně je doloeno postupné působení 8 rabínů. Budova byla k velké kodě historické i uitkové celkem zbytečně zbořena v r.1949, byla proslulá vynikající akustikou a dodnes město Votice postrádá vhodný divadelní sál. Stavba stála na dnení pozemkové parcele č.1043/1 o rozloze 2699 m2, vedená jako ostatní plocha-komunikace, kat.území Votice, v majetku města Votice. Místo není dodnes zastavěno, je zde trávník.
Hřbitov idovské náboenské obce je takté velice starobylého zaloení, existoval prokazatelně ji v r.1538, ale s největí pravděpodobností bude starí. Návtěvník jej najde v dnení Vápenné ulici, pozemková parcela č.66 o rozloze 2340 m2, vedená jako hřbitov-chráněné území, kat.území Votice, majetek idovské obce v Praze. Je zde dochováno několik stovek náhrobků, nejstarí má být z r.1705, jetě na konci 19.století se zde měly nacházet stély renesanční a dokonce i z pozdní gotiky. Orientace stél je větinou západní, některé, i starí, náhrobky jsou vak orientovány k tradičnímu východu. Dnes je areál krásně zrekonstruován i udrován a v bývalé obřadní síni je zřízeno malé muzeum týkající se zdejí i okolních idovských obcí. Klíče od expozice i hřbitova si lze zapůjčit v městském informačním středisku na radnici.
*utrakvisté-vyznavači učení dobrého a spravedlivého Mistra Jana Husa, husité přijímající "pod obojí způsobou".
**číslo nekoresponduje s posledním předválečným údajem o počtu občanů hlásících se k judaizmu, co vak mělo, kromě přirozených přírůstků, či úbytků obyvatel, řadu důvodů. Do počtu deportovaných byli kromě Votic zahrnuti zřejmě i idé z nejbliího okolí, dalí uprchlíci přili ke svým příbuzným do Votic z pohraničí a v neposlední řadě nacistické úřady důsledně vyhledávaly občany idovského původu i kdy se k juaizmu nehlásili a nebyli ani členy idovské náboenské obce.
Zdroje: B.Rozkoná-P.Jakubec, idovské památky Čech
V.Klein, Dějiny idů ve Voticích
web.stránky města Votice, idovská obec
Eingegeben: 1.9.2009