Tachau-Synagoge (Tachov-synagoga) - Ze ivota tachovské kehily
Beigetragen:
Pavel FrýdaSpolečenství idovských věřících v určité oblasti se nazývá idovská náboenská obec, nebo jen prostě idovská obec*, hebrejsky kehila, můeme se setkat i s výrazy kehla, či killleh, v jazyce jidi** pak tetl. Ve starích dobách existovala na dnením Tachovsku velmi hustá sí venkovských idovských náboenských obcí, takový jev byl ve vnitrozemí nevídaný. Bylo tomu tak zřejmě z profesních důvodů, idé se zabývali hlavně obchodem a Tachovskem vdy probíhaly a i dnes probíhají důleité dopravní cesty, dalím důvodem mohl být klid a bezpečí před hrozícími pogromy (davové antisemitské akce, spojené s násilím, rabováním i vraděním, samo slovo není nadarmo ruského původu) v odlehlých oblastech pohraničních hvozdů. Změnu přinesl a revoluční rok 1848, po něm větina občansky a hospodářsky zrovnoprávněných idovských obyvatel meních obcí odela za lepím ivotem a uplatněním do větích měst. Dnes jen četné, oputěné, ale jistou malebnost nepostrádající idovské hřbitůvky připomínají doby, kdy obce Tachovska mívaly početné idovské obyvatelstvo. Za časů první Československé republiky působily idovské náboenské obce u jen v tehdejích okresech. Okresy bývaly tehdy poměrně malá území, vdy na dnením okrese Tachov byly okresy i Stříbro (spravoval vak i část dneního okresu Plzeň-sever), kde působila idovská obec s úřadem rabína (rabinátem), pak okres Planá, kde sídlila idovská obec se svým starobylým rabinátem v Chodové Plané, dále okres Bezdruice, kde takté bývala idovská obec i rabinát, okresem byla i Přimda a samozřejmě i Tachov. Tachovská kehila (Izraelitische Kultusgemeinde) sdruovala občany idovského vyznání nejen ze svého okresu, ale i z okresu Přimda, kde idovská obec a rabinát nepůsobily. Tento stav přetrval a do r.1938. Při posledních předválečných sčítáních obyvatelstva ilo v okrese Tachov v r.1921 celkem 273 osob idovského vyznání, v r.1930 pak 218 těchto občanů, na okrese Přimda to bylo v těchto letech 135 a 92 izraelitů. I v průběhu pouhých 10 let vidíme znatelný pokles osob hlásích se k judaizmu (-24%).
Vztahy mezi idy a majoritní katolickou společností v tehdy asi 7tisícovém Tachově, byly řadu let dobré, ba velmi dobré. Děti se přátelily a hrály si společně, první rozdíly poznaly a během kolní docházky, kdy byly idovské děti odděleny během výuky náboenství. Mláde se přátelila bez omezení, řada těchto kamarádských vztahů byla prý opravdu pevná. idovská děvčata chodila s křesanskými chlapci a idovtí hoi s křesanskými dívkami, nicméně smíené sňatky byly velkou výjimkou. Dospělí pak společně navtěvovali kavárny a hostince, eny klevetily a mui hrávali kulečník, nebo karty, nebyly podniky, kam by chodila výlučně idovská, nebo neidovská klientela. Rabín Wohl a katolický děkan Kohl byli přátelé a často se scházeli k debatám. V synagoze zaskakoval pěvecký sbor sloený z neidovských zpěváků, id byl pouze kantor, který jej řídil. Jen nacionalistický tělovýchovný spolek Deutscher Turnverein nevzal ádného idovského zájemce, přímo vak je odmítnout nesměli, ale úmylně jejich registraci protahovali, a se idovský chlapec dovtípil, e vítán není. Ve se změnilo a s nástupem nacizmu, proč se tak stalo, by asi bylo námětem pro dalí článek i z jiného oboru, neli je jen historie.....
Tachovtí idé byli nejpočetnějí náboenskou meninou ve městě, evangelíků a osob bez vyznání bylo dvakrát méně, od ostaních obyvatel se příli neliili, oblékali se stejně, mluvili stejným "egerländer" dialektem***, slavili vak jiné svátky, hebrejtina byla uívána výhradně v liturgii (podobně jako u katolíků latina). V náboenských záleitostech byli velmi vlaní, prakticky vichni se sice pravidelně zůčastňovali bohoslueb v synagoze o ábesu, nicméně způsob jejich civilního ivota by byl v ortodoxní kongregaci pokládán za nemyslitelný a snad a za skandální. Jen málokterá rodina vedla koer **** domácnost, málokdo zcela plnil zásady micvot (163 přikázání z tóry), idovtí obchodníci měli své krámky otevřeny i v sobotu, mui chodili o ábesu a k synagoze s cigáry a doutníky v ústech (v ortodoxní obci je kouření o ábesu přísně zakázáno) atd.
Kehila bývala ji od dávných dob řízena podle zásad, jím dnes říkáme demokratické. Představený obce a radní byli voleni, měli na starost finance tj. rozpočet obce i stanovení poplatků a vekeré administrativní záleitosti. Pravidelný poplatek, který členové odváděli, nebyl jednotný, jeho výi stanovovala rada podle zámonosti člena. e tento způsob financování často nadělal zlou krev je nasnadě...Poplatky nebyly zřejmě malé, vdy idovská obec si dovolila při pouhých stovkách členů vystavět a udrovat pěknou synagogu, obecní dům, hřbitovy i jiná zařízení a platit zamětnance. Dobový zdroj uvádí, e obec měla v r.1930 pouhých 80 plátců těchto poplatků sdruených v 95 rodinách s celkem 270 osobami. Funkce představeného i radních byly čestné, neplacené, nicméně byly spojeny se značnou prestií a váností. Představení se v čele tachovské idovské obce zpravidla po roce střídali, ve 20.století nejdéle řídili její záleitosti tito mui: Sigmund Strauss (1906-12), JUDr.Wilhelm Lurje (1914-22, zahynul v r.1942 v Treblince) a Siegmud Pollak (1922-29). Obec zaměstnávala rabína, učitele a ámese (správce synagogy). Dlouholetým tachovským rabínem byl Dr.Moritz (Moses) Wohl (od r.1898 do své smrti v r.1921), býval ve své době jedním z nejlepích znalců talmudu (hebr.dosl.učení nebo studium, tj.idovský zákon a psaná tradice), avak jeho provinčním působením zůstaly jeho vynikající znalosti nedoceněny a nevyuity. Osobně býval velice hodný a dobrosrdečný člověk, vechny idovské děti mívaly z náboenství jedničku... Jeho nástupcem byl Dr.Samuel David Margules (1922-29), dále Dr.Joachim Astel (1931-33, později rabín v Kroměříi, zahynul v r.1942 v Osvětimi), posledním rabínem byl Dr. Maxmilian Zipser (1933-38, zahynul v r.1942 v koncentračním táboře Deblin). Dlouholetým učitelem (kantorem) u tachovské idovské obce byl Josef Schön, autor mnoha historických prací, díky jim známe dnes podrobnosti ze ivota tachovské kehily a rodokmeny tachovských idů. Ani on nebyl nikdy za své celoivotní mimořádné a úasné dílo oceněn...Zahynul v r.1943 v Terezíně ve věku 83 let. ámesem (správcem synagogy) byl Jakob Kohn, jistě jím byl v letech 1914-25, jeho dalí osud není znám. Vichni tito funkcionáři-zaměstnanci obce nebyli příli dobře placeni, jako kompenzaci vak měli zajitěno bydlení v bytech obecního domu idovské obce (čp.518), idovtí obchodníci jim poskytovali slevy na zboí, popř. jim potraviny poskytovali i zdarma, o významných idovských svátcích dostávali od členů obce naturální i penění dary.
Na tachovské průmyslové výrobě se velkým dílem podíleli idovtí podnikatelé, např.Ignaz Blaustern vyráběl zrcadla, Moritz Kohner a Leopold Schornstein pak drobné dřevěné výrobky, továrna Heinricha Adlera výrobky z perleti, tachovskou elektrárnu vystavěl Adolf Neubauer.
V Tachově působilo jetě v předválečném období několik idovských spolků, o nich vak ji byla zmínka v článku Tachovská synagoga a idovské obyvatelstvo Tachova. Snad jako zajímavost lze uvést, e idovtí chlapci měli svůj fotbalový klub, jejich modrobílé dresy prý vypadaly nádherně. Po nezbytném tréninku se oddíl vypravil na první střetnutí s jiným juniorským klubem za hranice města a to do Svobodky (Frauenreith). idovtí kluci vak prohráli 20 : 0, nače oddíl zanikl.... Vrcholem společenské sezóny byl pro idy z Tachova i z irokého okolí bál o svátku Purim*****, konaný v sále hotelu Herrenhaus (dnes Český les). Na akci se měli monost mladí lidé seznámit a pak se dohodl nejeden sňatek, vekeré zdejí idovské obyvatelstvo bylo prakticky nějak spřízněno. Poslední bál Purim se vak konal v r.1920.
V r.1938 téměř vichni idé museli z města uprchnout, těch nemnoho astlivců, kteří si zachránili ivoty v bezpečné cizině, pak nadále udrovalo svoji soudrnost. Někteří po mnoha letech opět navtívili svoje někdejí město a roditě, připadalo jim vak jakoby se vrátili nikoliv po desítkách let, ale rovnou po sto letech.....
*idovská obec-dnes v ČR působí idovské obce jen v těchto větích městech: Praze, Brně, Ostravě, Olomouci, Liberci, Karlových Varech, Ústí nad Labem, Děčíně a Teplicích, počet členů kadé z nich se pohybuje ve stovkách osob. Úřady rabína (rabináty) jsou jen v Praze, v Brně a při Federaci idovských obcí úřaduje vrchní rabín ČR. Počet idovských obyvatel v ČR se dnes odhaduje od 3000 do 15000 osob.
**jidi-základem tohoto hovorového jazyka idů byl středověký dialekt němčiny, s příměsí slov slovanských a hebrejských, vznikl před asi 1000 lety, byl psán alef-bejtem (hebrejskými znaky). Hebrejtina byla uívána hlavně v liturgii. V českých zemích jidi vymizel po josefínských reformách, kdy zdejí idé začali uívat běnou němčinu a později i četinu. V době I.čs.republiky byl jazyk jidi uíván jetě na východním Slovensku a Podkarpatské Rusi. Podobně vzniklým jazykem bylo ladino, které uívali idé ve Středomoří a jeho základem byly latinské jazyky. Dnes se v Izraeli uívá jako úřední řeč ivrit, co je modernizovaná hebrejtina.
***Egerländer dialekt-zatímco v Tachově se mluvilo směsicí spisovné němčiny (Hochdeutschsprache) a dilalektu, na vesnicích se mluvilo nářečím. Např.věta "Starý mu spadl do studené vody" se ve spisovné němčině řekne "Der alte Mann in der kalte Wasser gefallen" v egerländer dialektu se vyjádřila asi takto: "D´olda Mua in d´kolta wossa gfolla", co bylo i pro rodilého Němce odjinud prakticky nesrozumitelné a myslel by, e se mluví snad finsky...
****koer-idovský náboenský předpis o čistotě jídla, přeneseně i idovské chování, nebo cokoliv správného. Pokud se týká potravin, omezení se týkají předevím masa-povoleny jsou ryby s ploutvemi a upinami, dále maso převýkavců (hovězí, skopové) a drůbe, vyloučeno je vepřové, konina a hlodavci (králík). Zvíře musí být rituálně zabito (chita) a zejména zbaveno krve, její poití je obzvlátě zakázáno. Dohledem nad čistotou masa má v idovském společenství obecní řezník (ochet). Není povoleno směování masitých a mléčných jídel (tudí např.svíčkovou si zboný id dát nemůe). Z původně idovských jídel se v Čechách těí obecné oblibě zejména palačinky (palačinkas).
*****Purim-radostný idovský svátek, připomíná události z perské diaspory z poloviny 5.století př.n.l., kdy měli být idé vyhlazeni, ale zásluhou královny Ester bylo nebezpečí odvráceno. Purim se slaví o 14.adaru, co je na přelomu února a března (např. v r.2010 připadl na 28.2.).
Zdroje: J.Schön, Geschichte der Juden in Tachau und Umgebung
F.Kohner, Tachovské historky
J.Fiedler, V.Chvátal, idovské památky Tachovska, Plánska a Stříbrska
Eingegeben: 12.10.2010