EinloggenEinloggen AnmeldenAnmelden  ČeskyČesky
Keramička Hlubokodol (Keramička Hlubokodol) - Úzkorozchodná vlečka k nádraží Lovětín

Beigetragen: Karel Samec

Za zmínku také stojí stavba, která již bohužel není ale která k Hlubokodolu patřila. Poté, co v roce 1925 společnost SKW odkoupila továrnu a přestavěla jí na keramičku, snažilo se její tehdejší vedení najít způsob, jak svoje výrobky co nejlépe dopravit na nedaleké úzkokolejné nádraží v Lovětíně. Po dobu jednoho roku se hotové výrobky přepravovaly k nádraží koňskými povozy. V roce 1927 na této trase podnik zprovoznil vlečku o rozchodu 600 mm v délce cca 0,7 km. Průmyslová drážka sloužila k přepravě jak hotových výrobků, tak i k navážení surovin do závodu, především uhlí a kaolínu. Přepravu zajišťovala dieselelektrická lokomotiva vyrobená firmou Ferrovia, Roessemann & Kühnemann v Radotíně. Na lovětínském nádraží stálo dřevěné překladiště podepřené cihlovými sloupky. Při cestě k překladišti se vezly na plošinových vozech hotové výrobky, které se ručně překládaly do krytých vozů normálního rozchodu (1435 mm) stojících na podvalnících pro úzkou trať 760 mm. Uhlí a kaolín se nakládaly do výsypných vozů (tzv. kiplory) pomocí pásového dopravníku. Při cestě do fabriky souprava překonala klesání a dva ocelové příhradové mosty. Ten první překonal říčku Kameničku a druhý most stál přímo v areálu továrny. Tady se drážka rozdělovala k pecím, k výsypkám a ke garážím pro lokomotivy. Mezi roky 1940 - 1954 byl zesílen svršek drážky pomocí ojetého kolejiva z tratě J. Hradec - Obrataň. V polovině 80. let došlo k přestavbě uhelných pecí za plynové, tudíž uhlí již nebylo potřeba dopravovat. Hotové výrobky se začaly vozit nákladními automobily, stejně tak i navážení hlíny a kaolínu se odehrávalo již na silnici. Drážka začala zarůstat vegetací a již ji nebylo potřeba ani opravovat. Dojezdila v roce 1986. V letech 1987/88 zaměstnanci závodu celou drážku rozebrali včetně mostu v areálu. Druhý most přes Kameničku stojí v areálu dodnes a dá se přes něj dostat z areálu ven a pokračovat již pouze pěšinou až k nádraží. I dřevěné překladiště vzalo za své, dnes z něj zbyly pouze cihlové podpěry zarostlé v kopřivách. Kusou kolej úzkého rozchodu 760 mm na překladišti také dodnes najdeme, jsou na ní zaparkované podvalníky pro normálněrozchodné vozy, ty se však již neužívají a jsou schované v bujné vegetaci. Na tělese drážky ještě můžeme vidět nějaký ten pražec a propustek. Přímo v areálu keramičky také najdeme kus drážky, který vede z výrobní haly do třídírny a expedice, ta se však již nepoužívá.

Eingegeben: 4.2.2011



Kommentar und weitere Informationen


Dopis [Vitězslav Křížek 5.2.2011 10:23] | Reagieren
Dobrý den, můžu k článku doplnit fotografie lokomotivy, která zde dojezdila. Lokomotivu je od roku 1995 provozní a je ve sbírce Plzenecké železnice.
Re: Dopis [karel.samec 5.2.2011 12:03] | Reagieren
Samozřejmě, uvítám jakoukoli fotku, protože z provozu se moc obrázků buď nedochovalo nebo se nic nenafotilo, budu moc rád :-)
Lesní domek. [Petr Kubát 4.1.2016 18:23] | Reagieren
Dobrý den. Při pochůzce po bývalé drážce mne zaujal malý zděný domek v lese, po levé straně asi 50 m od mostu přes řeku směrem k překladišti Lovětín . Jednalo se o hájovnu, nebo tento objekt nějak souvisel s továrnou v Hlubokodole, či dokonce přímo s drážkou ? Mírně to připomíná vechtrovnu...
Re: Lesní domek. [Karel Samec 4.1.2016 21:08] | Reagieren
Zdravím, tak pokud vím tak tenhle domeček nemá s bývalou drážkou nic společného. Možné je že kdysi měl nějakou spojitost se samotnou továrnou, ale to se dnes asi nedozvíme. Vím jenom to že mi děda říkal že za dávných dob tam pracovalo v keramičce přes sedmdesát lidí, a přímo v areálu továrny měli vlastní kantýnu. Osobně bych si troufnul říct že tam třeba bydleli zaměstnanci továrny ale je to pouze moje úvaha. Ještě se poptám starosty Jarošova, třeba by mohl něco o domku vědět.
Re: Lesní domek. [Karel Samec 6.1.2016 18:40] | Reagieren
Tak dle informací pana starosty byl objekt postaven pravděpodobně pro rekreační účely, tzn. že není a nikdy nebyl nikterak spjatý s drážkou ani se samotnou továrnou. Domek vystavěl v roce 1935 rolník Máca z Jarošova z č. p. 3. Za druhé války byl Máca zatčen gestapem pro údajné ukrývání osob. úkryt měl být někde v lesích mezi zmiňovaným domkem a statkem č. 3, tedy na pravém břehu říčky Kamenice. Informace jsou ale o tomto období dost zkreslené. Dnešní majitelé domku (nejspíš potomci rolníka Mácy) ale do objektu příliš nejezdí a domek vypadá dost zpustle.
Re: Re: Lesní domek. [Petr Kubát 7.1.2016 17:04] | Reagieren
Pane Samec, děkuji za upřesňující informace. Do budoucna,bych měl určitě další zájem o konzultační činnost na dané téma, posílám proto meil na přímou korespondenci : stavbykubat@seznam.cz
 Kommentar und weitere Informationen
Name:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Váš email nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Váš příspěvek.
Thema:
Kommentar/Präzisierung:  
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 64 do následujícího políčka:

   





Více informací ZDE

Trocha reklamy na podporu webu:
TOPlist