Olomouc - kostel Panny Marie na Předhradí (Olomouc - kostel Panny Marie na Předhradí)Beschreibung:
Olomoucké biskupství a Vládní čtvrPřed vznikem přemyslovského státu byly Čechy misijním územím salcburského arcibiskupství (křesanství ířeno z biskupství v Řezně a Pasově)
Praské biskupství zřízeno Boleslavem II. (po cestě jeho sestry Mlady do Říma) na sklonku 10 století a území Čech bylo podřízeno arcibiskupství v Mohuči.
Vlastníkem biskupského kostela (rotundy sv. Víta) byl český kníe.
Biskupa kníe jmenoval, nebo byl volen přijetím shromáděnými velmoi a duchovenstvem. Kandidát pak musel být potvrzen císařem (investitura), symbolicky převzal berlu a prsten a byl svěcen mohučským metropolitou.
V jedenáctém století, kdy se přemyslovský stát - po období Boleslavů, ocitl na pokraji existence, Území praské diecéze se krylo se státními hranicemi, zahrnovalo zřejmě i Moravu.
V počátcích státu byla církevní správa víceméně podřízena správě světské.
Základem správní soustavy byla důleitá přemyslovská hraditě se svým okolím (oukrajím).
Soudní pravomoc náleela správcům (kastelánům)
- dohlíeli na hrdelní zločiny, nedodrování párového manelství, cizoloství, prostituci a opilství (na tyto prohřeky upozorňoval kastelána arcikněz).
Kníeti pak přenechával kastelán vůbec nejtěí hrdelní zločiny v rodině, nebo církvi.
Během století byl zakladatelem větiny kostelů kníe, případně údělník. Kostely budovány při důleitých hraditích. Na venkově nevznikaly, venkovan byl podle římského principu pohanem. Hradské kostely zde se seskupoval sbor kleriků představeným byl arcikněz (archipresbyter) ustanoven kníetem nebo kastelánem arciknězem praského obvodu byl biskup měly svá práva (zřídit hřbitov, pohřbívat atd).
Významnějí kostely, při nich působil vícečlenný sbor duchovních (kapitula), řídily se kanovnickými pravidly kadá kapitula měla svou samosprávu: a) probot b) děkan Nejstarí kapitula u nás ve Staré Boleslavi (1045).
Olomoucké biskuptví zaloeno v druhé půli 11 století při při kostele sv. Petra v pozadí politické důvody, snaha oslabit moc biskupa z rodu Přemyslovců - Jaromíra kníe Vratislav tak měl přímý vliv na duchovenstvo, lo o přímé propojení církevní organizace s organizací státu.
Během 11. a 12. století ji nejsou vlastnické kostely vázány na hrady, objevují se i ve velké míře na venkově. Nebyly vak plnoprávné, konaly se zde jen bohosluby. Hradským kostelům nadále vyhrazeny křty, pohřby, oslavy velkých svátků a placení desátků. Ve druhé polovině 12. století vzniká skutečná farní organizace. Vzniká sí farností, tedy nepříli rozsáhlých územních obvodů s
jediným farním kostelem a jen ojediněle i s dalím filiálním kostelem. Farnost spravována farářem.
Na konci 12. století dochází k závané změně. Od roku 1197 přechází investitura praských biskupů z císaře na českého krále (později zaručeno Zlatou bulou sicilskou). Na počátku 13. století vak přechází volba biskupa výhradně na biskupskou kapitolu.
Dvě velké změny v rozloze markrabství:
Karel IV. vydělil samostatné Biskupství olomoucké a definitivně i Opavské kníectví.
Zatímco Opavsko u zůstalo samostatnou zemí (v průběhu 16. století připojiví se ke Slezsku), severní část Moravy (Olomoucko) se během 16. a 17. století podařilo moravským stavům díky vytrvalému tlaku na olomouckého biskupa znovuzačlenit do správní a soudní struktury země. Od 28. října 1526 bylo Moravské markrabství jednou z korunních zemí Habsburské monarchie.
Mezi lety 17821850 bylo markrabství spojeno s Vévodstvím Horní a Dolní Slezsko (Rakouské Slezsko) v jeden správní celek tzv. Zemi moravskoslezskou, spravovanou moravskoslezským guberniem. Od roku 1783 byla území tzv. Moravských enkláv ve Slezsku převedena do správy Opavského kraje.
Datum:
Autor: JT kolá
Beigetragen:
Jan Tomáek
Eingegeben: 17.1.2022