PřihlášeníPřihlášení RegistraceRegistrace nového uživatele  DeutschDeutsch
› Přidat obrázek
› Přidat článek
› Přidat odkaz
Přidat GPS
Okolí:
Křída 0.7km
Proseč 0.9km
Kracmanov 1.2km
Okna 1.3km
Zourovský mlýn 1.5km
Kostřice 1.6km
Špalenec 1.7km
Polohlavy 1.9km
Růtův mlýn 1.9km
Zábělce 2.4km
Výpis je omezen na 10 míst. [více]
[Pavel Beran 7.10.2005] 
Olšina  (Wolschen)

Kategorie: Obec   
Okres: Česká Lípa
Důvod zániku: Vojenský výcvikový prostor Ralsko -
Období zániku: Nespecifikováno
Současný stav: Nespecifikováno

 WGS-84 souřadnice (GPS)
 Šířka N(Y)°Délka E(X)°PopisVloženo 
  50.62896 14.88231 dle mapy - centroid místa Pavel Beran 1.1.2006  

 Historie a jiné články
Historie  [Petr Matoušek 7.10.2005]
Vesnice nemá žádnou tekoucí vodu ani studně. V roce 1893 zřízen pramenný vodovod, který napájel i dva místní rybníky. Před tímto datem se voda dovážela a donášela z obce Křída. Do 1873 chodily děti do školy v Jablonci, v zimě však měly vyučování v selské místnosti v domě č.p. 39. Vyučování zde tehdy zajišťoval pomocný učitel. 1889 bylo v místě započato se stavbou jednotřídní školy s bytem pro učitele, která byla slavnostně otevřena v r. 1890. Před školou stály dvě kulové akácie, které byly vypěstovány na počest 60ti-letého jubilea vlády jeho excelence císaře Františka Josefa I.
Z obce pochází nález asi 1500 mincí z 15. století.
1. ledn... [více]

 Vývoj počtu obyvatel a domů
Rok19211939[zdroje údajů]
Počet obyvatel213193
Počet domů4654

 Dobové obrázky/pohlednice

 Novodobé obrázky

 Ostatní
Žádný záznam


Komentáře a upřesňující informace k místu


mlýn [Jaroslav Dvořák 16.4.2008 09:42] | Reagovat
V Olšině žádný mlýn nebyl. Už proto, že první věta v textu je " vesnice nemá žádnou tekoucí vodu". Toto je mlýn Zourov. Jediný mlýn bez vodoteče byl v Dolní Novině.
Re: mlýn [Dvořák 5.6.2015 10:09] | Reagovat
Omlouvám se, v Novině mlýn nebyl, byla to strojovna na čerpadlo vody do vodojemu.
studně [Vaclav.Petricek 5.8.2008 21:51] | Reagovat
V Olšině u mohutné lípy je hluboká studna, překrytá betonovými panely. Do rybníka byla s největší pravděpodobnosti sváděna dešťová voda z celé vsi. "Zatopené sklepy" jsou pravděpodobně podzemní cisterny - obec byla skutečně závislá především na srážkové vodě. Na sprašových vrstvách se ale po určitou dobu v prohlubních voda drží
DOMOVNÍ JMENOVKA [Milan B. 23.8.2008 16:36] | Reagovat
Z této obce pochází bronzová jmenovka.Přidělána byla pravděpodobně nad vchodovejma dveřma nebo přímo nanich.CITUJI---WENZEL HORN-OECONOM,PROSCHWITZ no-21.Bližší osud majitele neznám.
Re: DOMOVNÍ JMENOVKA [Eduard Steun 28.11.2009 22:55] | Reagovat
Pokud je ovšem na jmenovce nápis Proschwitz,tak ta musí pocházet z Proseče (Proschwitz) a nikoliv z Olšiny (Wolschen).
Jmenovka [Toby 9.7.2010 17:13] | Reagovat
Lze tento "artefakt" dohledat, případně někde shlédnout? Existuje nějaký snímek předmětu a je k dispozici? toby.88@seznam.cz
DOMOVNÍ JMENOVKA [Erik Wolf 29.5.2011 16:33] | Reagovat
Zdravím přátelé,
již v minulosti jsem měl tu čest s vámi spolupracovat kolem zveřejnění jmenovky na našich stránkách. Zaslali jste mi krásnou fotografii zmiňované jmenovky ze zaniklé obce Proschwitz. Rád bych se touto cestou ještě jednou zeptal zda lze tento artefakt dohledat a odkoupit - mám velký zájem o veškeré dobové předměty pro dopĺňění sbírky společnosti ARS zabývající se zaníklými obcemi podralska.
S přátelským pozdravem E. Wolf
toby.88@seznam.cz
olšina [jaroslav dvořák 8.7.2010 21:22] | Reagovat
Hned za bývalou vsí byl za války dívčí tábor Hitlerjugend. Ještě jsou základy. Za dívkami (dle pamětnice)chodily chlapy až z Náhlova.
Pokud má někdo opravdový zájem o tento prostor, o zaniklé vesnice, jsem ochoten udělat exkurz. Mám dobová fota vesnic a povědomost o historii a osudech vesnic a lidí. Tomuto tématu se věnuji mnoho let.
Re: olšina [Viktor Tomek 9.7.2010 09:34] | Reagovat
Tábor ležel těsně mimo vlastní Olšinu, u silnice směrem k cihelně. Členky pomáhaly s polními pracemi ve vesnicích v okolí. I když - výkladů k lágru jsem slyšel již několik.
Pane Dvořáku, ozvěte se mi, prosím (tomek-tečka-viktor-zav-seznam-tečka-cz).
Wolschen [Toby 9.7.2010 16:49] | Reagovat
Cokoliv progresivního v poznatcích okolo zaniklých obcí v oblasti býv. vojenského prostoru Ralsko rádi uvítáme, především pak lokality jako Olšina, Okna a Židlov. Naše poznatky jsou ve stádiu, kdy současná publikovaná literatura již nestačí a další prameny jsou mizivé. Prosím kontaktujte nás na e-mail nebo zanechte vzkaz na
http://svedomi-naroda.blogspot.com
obec Olšina [Petr Palme 3.9.2011 20:46] | Reagovat
Kde konkrétněji stával tento tábor? Nejsou to zbytky staveb u stromořadí topolů severně od obce nebo se pletu? Existují nějaké fotky..
Re: olšina [Radek Kříž 19.2.2014 20:12] | Reagovat
Dobrý den,
bylo by možné se prosím vzájemně kontaktovat? Léta lokalitu také studuji a mám i takový dle mého názoru zajímavý projekt. Rád budu za jakoukoli informaci i konzultaci, ideálně v terénu in-natura.. :)
Děkuji pěkně, Radek Kříž - rokonaut@seznam.cz
Olšina - Zourov [Usedbeetle 14.7.2010 21:04] | Reagovat
Mlýn na obrázku z roku 1920 je Zourovský mlýn. Chybička se tedy vloudila i k našim dědečkům. Bohužel, již není mlýn, není pila a dokonce není ani rybník. Zbyly jen chlévy a garáž, vytesané do pískovce. Docela mne ta fotka vzala u srdce. Vedle mne sedí člověk, který se v rybníce v roce 1960 topil. Ten mlýn ani nestál ve vojenském prostoru, stál jen těsně u hranice, a přesto ho zbourali. Naprosto zbytečně. Kolik toho ještě zbouráme, než přijdeme k rozumu?
tábor Olšina [Dvořák 4.9.2011 05:36] | Reagovat
Tábor byl u topolů, k němu vedla cesta z Olšiny (ne ta dnešní), byl oplocen a vcházelo se velkými dřevěnými vraty. Stvba byla montovaná nebo na ten způsob (tesko). Po válce tam pamětník našel ještě postele s ložním prádlem a další věci.
Tábor Olšina [Petr Palme 6.9.2011 20:56] | Reagovat
Děkuji, nevíte zda šlo spíše o tábor HJ nebo BDM?, je mnoho historek okolo objektu v Olšině. V minulosti jsem v publikaci P. Matouška "Zaniklé obce" dokonce zaznamenal verzi, že šlo dokonce o tábor Lebensborn (on ovšem tábor soustředil do sousední obce Palohlavy), kde je skutečná pravda a šlo o tentýž objekt? Zabývám se HJ v Sudetech a pomohla by mi jakákoliv informace. Je tábor zachycen na nějaké fotografii, kterou bych mohl někde sehnat?
tábor Olšina [Dvořák 7.9.2011 05:16] | Reagovat
Podle pamětníků to byl HJ ale je pravda a mám i zkušenost,že i pamětníci lecos popletou. Na publikaci Zaniklé obce jsem se podílel a dodnes mě mrzí, že tam je spousta faktických chyb. Lebensborn v Palohlavech nebyl! Neměl tam ani kde být. Foto tábora bohužel nemám ale jen jaký půdorys tábor měl.
Olšina rokle [Petr Palme 7.9.2011 15:19] | Reagovat
Na místo jsem měl tu čest zavítat osobně, železobetónové základy dokládají velmi moderní stavební metody ve své době a v této oblasti. Zaznamenal jsem i ruiny severně při rokli. Řada mnou nalezených předmětů byla nalezena právě v okolí rokle, je možné že měla nějaký konkrétní význam v uspořádání tábora? Byl bych vděčný za váš půdorys či nákres místa, šlo by o tom hovořit?
tábor Olšina [Dvořák 8.9.2011 05:58] | Reagovat
Asi ano. Možné je všechno.
Půdorys [Petr Palme 8.9.2011 13:13] | Reagovat
Pane Dvořáku, ozvěte se mi, prosím (palme.petr@email.cz) ve věci půdorysu tábora. Stačil by mi scan nebo kopie dle možností. Děkuji.
Olšina = Wolschen, či Molschen ?? [Jíří Cvrk, Mělník 5.10.2013 18:01] | Reagovat
Zdravím Vás, pane Dvořáku, opět z Mělníka. Problematika obce Olšina je -podle mého mínění - poněkud širší, než jak se na první pohled může jevit. Už sama skutečnost, že je tato ves zakreslena na Müllerově mapě Čech (zaměření v r.1720, oficiální vydání r.1725) pod zřejmě zkomoleným názvem "Molschen" napovídá mnohé. Alternativně a s téměř identickým osudem i velmi podobným názvem lze nalézt na bývalém Doupovsku vesnici Olešku, zachycenou poprvé listinně kancléřem (a notářem) knížete-biskupa Jindřich Břetislava, mistrem Floriánem, v roce 1196. (viz. CDB I.) Protože ani tehdy "úřední" latina, ba ani němčina, nedokázaly takové ČESKÉ (!) slovo správně zapsat, uchýlil se klerik Florián kekompromisu a zvěčnil v uvedeném dokumentu jméno Olešky jako "Elscowe". Samozřejmě, že jde o zkomoleninu... Němci, přišedší do Podkrušnohoří v době kolonizace Čech, kterou zahájil již král Přemysl Otakar II. pojmenovávali Olešku jako "Oleschau", později je zachycena ve vojenských mapách (Františko-Josefské mapování I.-III.) s názvem "Ollischau". Co tím chci říci? No, snad jen to, že i původní název Olšiny byl zřejmě ryze český, kartografové se zmýlili a zapsali ji na mapu jako Molschen, ačkoli později je tento přehmat opraven na Wolschen. To ovšem znamená, že šlo zcela původně, dávno před r.1720 - možná již ve 13.století - o sídlo obývané českým etnikem. Zákruta dějin jsou často překvapivé a nevyzpytatelé, neni-liž pravda ?!
S přátelským pozdravem J.Cvrk
konctábor hněvice [míla 6.10.2013 08:35] | Reagovat
Vážení,
prosil bych e-mail Jiřího Cvrka z Mělníka :přečetl jsem si jeho velmi podrobnou předšlou zprávu a prosím,zda by mi neřekl nějaké informace o budování obrovského podzemního skladiště v Hněvicích v období 2.s.války..Díky.
Pro Mílu (6.10.2013...) [Jiří CVRK 8.10.2013 10:15] | Reagovat
Ačkoli jsem původně bydlel 32 let ve Štětí, o hněvickém skladišti pohonných hmot toho moc nevím. Do r.1989 byly všechny informace o tomto objektu utajovány, celý zalesněný areál ležící mimo obec Hněvice, za žel.dráhou, střežila strážní jednotka ČSLA. Máte pravdu, že skladiště bylo vybudováno v době protektorátu, zřejmě ženijní jednotkou wehrmachtu. Štětí tehdy bylo od Hněvic odříznuto tokem Labe, které tu vykazuje šířku řečiště asi 200m, most přes Labe byl vybudován až v 70.letech min.stol. Objekt skladů PHM byl při své výstavbě - a je dosud - vybaven přístavištěm, napojeným na labskou vodní cestu. V dobách, kdy ještě byla řeka využívána k přepravě zboží bylo občas vidět, jak do přístavu vplouvají nákl.lodě.Přístav je spojen se sklady podzemním potrubím. Z doslechu vím, že v lese, v podzemí, jsou zabudovány obrovské nádrže opatřené automatickým hasícím zařízením. Také se traduje, že jsou tyto tanky spojené dalším potrubím s litvínovskou benzinovou rafinerií. V podstatě to má logiku...
Ke konci války spojenecká letadla skladiště dost neúspěšně bombardovala, pár bomb jim zabloudilo i do blízkosti Štětí. Prý byly i oběti na životech.
Areál je dodnes funkční a využíván. Protože jsou mé znalosti k tomuto tématu chudé, mohu jen poradit toto: Hněvice správně spadají pod město Štětí, kde je určitě možné vyhledat údaje v městské kronice. Její údaje rozhodně svým rozsahem pokrývají události na Štětsku minimálně od 19.stol. a možná ještě hlouběji do minulosti. Je-li Váš zájem taktéž hlubší, máte možnost se s MÚ ve Štětí spojit.
Přeju Vám mnoho úspěchů a zdravím! JC.
upřesnění [Kořínek 8.7.2015 12:31] | Reagovat
http://informacni-stredisko-roven6.webnode.cz
Cihelna [monika 23.5.2017 03:12] | Reagovat
Dobrý den ,
mohl byhc prosím poprosit zdali někdo má nějaké informaci o bývalé cihelně?Kde se zhruba nacházela?Cihelna zásobovala pouze zaniklé obce nebo se její výroba dostala i dále?
Děkuji
Re: Cihelna [Dvořák 23.5.2017 05:25] | Reagovat
Cihelna se nacházela až téměř u Palohlav. O jiné nevím. Její majitel utekl před zabráním Sudet. Při prvních poválečných volbách na komíně bylo číslo strany, které majitel volil.
Re: Re: Cihelna [monika 24.5.2017 18:42] | Reagovat
Dobrý den,
děkuji mockrát za odpověď.Ještě by mě zajímalo zdali cihelna ležela na straně Palohlav nebo na straně protější.Zaráží mě i odpovědi ,které jsou v příspěvcích nahoře,že u cihelny se nacházel dívčí tábor HJ.Před několika měsíci,jsem pracovala na semestrální práci na téma zaniklých obcí v Ralsku.Měla jsem možnost nahlédnout i do zajímavých archivů,ale nic o HJ se tam nepsalo.Hodně dětí se zúčastnilo tvz.výměnných pobytů děti z obcí jezdili do německa a z německa do vesnic,proto si kladu i otázku zdali to nejsou jen dohady a nebo jsou i nějaké informace o již zmiňovaném táboru.
Hezký den
Re: Re: Re: Cihelna [Dvořák 24.5.2017 18:53] | Reagovat
Cihelna byla na protější straně. Mám někde fotky pozůstatků. Omlouvám se ale HJ to nebyl. Bylo to BDM. Na konci Olšiny. Oploceno a velká dřevěná vrata. K tomuto je toho více. giraro@seznam.cz
OBEC OLŠINA [Jiří HERINK 12.6.2017 22:31] | Reagovat
můj otec v r.46 vedl mlékárnu v Olšině až do našeho vystěhování v r.47 kdy obec zabírali vojáci.TÁBOR stál na konci Olšiny byli to dřevěné baráky říkalo se že to byl vojenský němécký tábor.My děti jsme tam chodili na rebarboru.V té době mě bylo 12 roků.
OBEC OLŠINA [Jiří HERINK 13.6.2017 07:00] | Reagovat
pokud mě pamět ještě slouží tak tabor byl na levo od prašné silnice po které jsem jezdil na kole do Stráže p.R.Rebarboru prý tam pěstovali kvůli vitamínu C.
 Doplňte nebo upřesněte informace k tomuto místu
Jméno:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Váš email nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Váš příspěvek.
Nadpis:
Komentář/Upřesnění:  
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 86 do následujícího políčka:

   





Více informací ZDE

Trocha reklamy na podporu webu:
TOPlist