Ernstbrunn (Arnotov) - Zapomenuté eleznice, Radovan Rebstock, kapitola 2 Království lesní eleznice, nakladatelství Dr.R
Beigetragen:
Jiří KripnerHluboké umavské hvozdy, tmavé i za poledního slunce, tiché a odlehlé jako na samém konci světa, takový je obraz krajiny pod Kníecím stolcem bývalé schwarzemberské revíry Arnotov a Křianov. Dne 25. listopadu 1917 po jednácté hodině dopoledne zdvihl se velký vítr, který postupně jetě přibral na prudkosti, a se změnil v pravý orkán, který po poledni v okolních lesích tisíce a tisíce kmenů vyvrátil a roztřítil. Tak začala historie lesní eleznice v Arnotově.Obrovské mnoství polomového dřeva bylo ovem potřeba co nejdříve zpracovat, nebo hrozil kůrovec. Dřevo bylo nutné dopravit jednak k pile v Arnotově a jednak hotové řezivo k nejblií dopravní spojnici a tou byla dráha z Prachatic do Volar, která se v místech dnení zastávky Spálenec nejvíce přibliovala k Arnotovu a celému postienému revíru.
Končila první světová válka a nebylo zrovna nadbytek pracovních sil. Doprava musela být přesná a produktívně zorganizovaná, aby fungovala bez závad a zbytečných nákladů.
Se stavbou se začalo 3. září 1918. V Arnotově byla postavena parní pila, nový kamenný můstek přes potok Pucherbach a dalí mosty zpevněny, aby unesly plánovanou zátě lokomotívy 17 tun. Pro lokomotívy vyrostla v Arnotově výtopna se dvěma vjezdy. Ze zastávky Spálenec byla postavena 785 metrů dlouhá vlečka, jen končila v nákladiti mezi kolejemi úzkého rozchodu, které byly poloeny výe, co usňadnovalo překládání dřeva z lesní eleznice na vagóny normálního rozchodu.
Celková délka lesní eleznice měřená v roce 1922 dosáhla 14 280 metrů. Ze stanice Spálenec vedla hlavní tepna s lokomotívním provozem o rozchodu kolejnic 790 mm a probíhala v délce více ne pěti kilometrů podél tehdejí soukromé swarzemberské cesty při nejvyím stoupání 37 promile, a k rozvětvení kolejí u parní pily v Arnotově. Otdud vedla tra dále údolím eky Blanice, kde tra v 8. kilometru končila naproti hrázi plavební nádrky.
Gravitační dráky o rozchodu kolejí 600 mm, nazývané jmény potoků, podle nich jejich koleje vedly, Swarzbach a Pucherbach, navazovaly na hlavní dráhu v Arnotově. Dráka Swarzbach v
délce 2 266 metrů, vedla od pily do revíru Arnotov a údolím potoka Swarzbach k silnici do elnavy. Naloené soupravy se pohybovaly po spádu k pile rychlostí 10 km/h, zpět je tlačili lidé.
Dráka Pucherbach vedla do revíru Křiranov v délce 4 259 metrů. Také zde sjíděly soupravy vlastní vahou, zpět vdy tři soupravy táhli koně.
Lokomotivy se na hlavní dráze pouívaly tři. Neměly tenkrát ovem inventární čísla, ale jména, jak bývalo zvykem. Lokomotíva Wilma a Ludvík byly neustále v provozu, zatímco lokomotíva Liesel byla strojem rezervním. Vozový park se skládal z 82 podvozků, z ních polovina byla opatřena brzdou. Soupravy se sestavovaly střídavě z jedoho brděného a jednoho nebrděného podvozku a jeden vlak dopravoval k nákladiti ve Spálenci a 16 takových souprav, které naloené váily a 45 tun.
Lesní eleznice pod Kníecím stolcem slouila od roku 1919 v několika provozních úsecích a do
roku 1963. Obě gravitační dráky byly sneseny po skončení provozu pily v Arnotově v roce 1923. Od 9.září 1919 do dubna 1923 odvezly vozy více ne 116 tisíc plnometrů dřeva. Úctyhodný výkon!
Romantiku páry vytlačila v edesátých letech nákladní auta na nových silnicích, které pronikly do dříve zapomenutých končin. Pak zmizely koleje, zůstaly prace a ticho lesních samot.
Eingegeben: 11.2.2010