PřihlášeníPřihlášení RegistraceRegistrace nového uživatele  DeutschDeutsch
Předchozí  Další  
Mstětice - škola (Mstětice - škola)

Popis: škola Mstětice a větná skaladebná dvojice

Rozbor věty a větná skladební dvojice

1. Určíme základní skladební dvojici
Kdo, co? Bručení Co dělalo? Ustalo
ZSD = Bzučení ustalo

2. Na ostatní větné členy se ptáme řídícím větným členem a otázkou, odpovídáme závislým
větným členem.
Řídící a závislý větný člen tvoří skladební dvojici.
Jaké bzučení? Bzučení čmeláka.
Ptáme se otázkou jaký, a proto slovo čmeláka je přívlastek.

Rozvíjející větný člen čmeláka je ve větě až za řídícím větným členem bzučení,
proto se jedná o přívlastek neshodný.

Jakého čmeláka?
Vzdáleného čmeláka.
Ptáme se otázkou jaký, a proto slovo vzdáleného je přívlastek.

Rozvíjející větný člen vzdáleného je ve větě před řídícím větným členem letadla, proto se jedná
o přívlastek shodný.
Všimněte si, že slovo čmeláka je zároveň řídící i závislý větný člen.

Kdy ustalo? V chvíli.
Ptáme se otázkou kdy, a proto je slovo v chvíli příslovečné určení času.
Předložky, spojky a částice nejsou samostatnými větnými členy.
V jakou chvíli?
Tu.
Ptáme se otázkou jakou, a proto je slovo tu přívlastek.

Rozvíjející větný člen tu je ve větě před řídícím větným členem chvíli, proto se jedná o přívlastek shodný.

3. Ve větě jednotlivé větné členy označíme a naznačíme závislosti.

4. Zakreslíme graf věty.

Datum:

Přispěl: Jan Tomášek



Vloženo: 24.9.2021








VĂ­ce informacĂ­ ZDE

Trocha reklamy na podporu webu:
TOPlist