EinloggenEinloggen AnmeldenAnmelden  ĂˆeskyÈesky
Wünschendorf (Srbská)

Beschreibung: příběh z Lužice (7)

Ani po ztrátě Lužice - nebyly kontakty alespoň s katolickou částí Horní Lužice zcela ztraceny. V praze na Malé Straně byl ustanoven Lužickosrbský seminář. Jeho budovu v letech 1728–1922 vlastnila a spravovala budyšínská kapitula. Lužickosrbští studenti zde pod vlivem českého národního obrození pěstovali svoji mateřštinu a v létě 1846 založili studentské sdružení „Serbowku“ – první slovanský studentský spolek v Praze, významný pro kulturní rozvoj Lužických Srbů.

Za okupace po roce 1939 byly v budově semináře ukončeny veškeré činnosti. V roce 1945 byla budova propůjčena do užívání Společnosti přátel Lužice. P vzniku NDR však již nebyli z Lužice posíláni do Prahy studenti v takové míře jako dříve a ani oni sami o své vůli příliš nepřicházeli.

Lužický seminář plnil ve své historii nejen funkci vzdělávací, jak již bylo zmíněno, ale zároveň měl reprezentovat lužickou katolickou minoritu v Praze.

A co vlastní Lužice...

Následkem toho, že oblast osídlená Lužickými Srby byla v 17. století dále rozdělena mezi pruský rod Hohenzollernů a saský rod Wettinů, začalo v dalších desetiletích pro Lužické Srby období mnoha zvratů a mocenských přesunů. Začátkem 19. století byla bilance vývoje v Lužici následující: Lužickým Srbům se podařilo uchovat vlastní slovanský jazyk a kulturu. V porovnání s 15. stoletím se však jimi obydlené území zmenšilo o celou polovinu. Počet Lužických Srbů na území Německa, respektive v pruské a saské oblasti, je odhadován mezi lety 1806–1815 na 245 000.

Většina Lužických Srbů byla v té protestantského vyznání, jen malá část Lužických Srbů žijících na území mezi městy Kamjenc (Kamenz), Wojerecy (Hoyerswerda) a Budyšín se hlásila ke katolické církvi. Přesto právě katoličtí Lužičtí Srbové byli hlavními nositeli lužickosrbské kultury.


V roce 1813 po Napoleonových neúspěších bylo opět Chotěbuzsko prohlášeno za majetek Pruska. Sasko ztratilo na základě rozhodnutí Vídeňského kongresu i svou část Dolní Lužice, která byla připojena k pruskému Braniborsku, spolu se severovýchodní částí Horní Lužice, přičleněnou k pruskému Slezsku. lužice se tedy vlasstně rozdělila na čtyři části - když se započte i dělení na katolickou a evangelickou konfesi v Sasku - pak tedy vlastně na částí pět.

Zejména pruská vláda však vedla vůči Lužickým Srbům asimilašní politiku, jejímž hlavním účelem bylo vytlačení lužickosrbského jazyka – k jejímu naplnění sloužil například zákaz vydávání učebnic v lužické srbštině nebo systematické povolávání německých kněží a učitelů do oblastí osídlených Lužickými Srby. Tímto pojetím byla lužická srbština automaticky přeřazena na nižší stupeň a měla fungovat maximálně jako pomocná řeč.

Na lepší časy se možná trochu překvapivě zablýskalo po roce 1945 - kdy se posléze zajména po vzniku NDR stali Lužičtí Srbové téměř hýčkanou menšinu - už třebas kvůli výraznému zastoupení slovanských národů na východě Evropy.

Na obchodech se objevily slovanské nápisy a za určitých okolností se stala lužická Srbština téměř druhým úředním jazykem.


Například zákon o soudech z roku 1952 (Gerichtsverfassungsgesetz) obsahoval jistá ustanovení ve prospěch lužickosrbské menšiny, podle něhož měli Lužičtí Srbové možnost ve svých domovských okresech používat lužickou srbštinu i v případě, že ovládali němčinu. K vyhotovení soudních rozsudků v lužické srbštině docházelo pouze tehdy, když rozhodoval soudní spory Lužický Srb.

Dále církvi se podařilo i v rámci NDR zachovat si relativní nezávislost, která zůstávala trnem v oku funkcionářům SED. Církevní periodika např. vykazovala výrazně širší čtenářskou obec než oficiální list Domowiny – Nowa Doba. Představitelé Domowiny velmi často kritizovali církev, což způsobilo, že se mnoho Lužických Srbů od aktivit Domowiny distancovalo. Heslo „Lužice bude dvojjazyčnᓠnahradilo na pátém sjezdu SED v červenci 1958 heslo „Lužice bude socialistická“.

V letech 1957 a 1958 opět vzplanul na některých školách lužickosrbské katolické oblasti „spor o krucifix“, během něhož došlo k otevřené konfrontaci mezi církví a katolickým obyvatelstvem na jedné straně a státními funkcionáři z rady okresu Kamjenc na straně druhé. Až do té doby Ministerstvo pro vzdělávání existenci krucifixů ve školských prostorách tolerovalo, ale dále neměla být povolena.


Evangelické církve až do založení vlastního Svazu evangelických církví (Bund der evangelischen Kirchen in der DDR, dále BEK) 170 tvořily nejsilnější celoněmecké pojítko. V roce 1950 bylo z 18,3 milionů obyvatel NDR 14,8 milionů evangelického vyznání a 1,37 milionů katolického.

Katolický duchovní Józef Nowak zase překvapil v roce 1956 zveřejněním novinového článek pod titulem „Lužickosrbská rodina – srdce národa“. Ve svých shrnutích popsal všeobecný ústup používání lužickosrbského jazyka především mezi mladou generací. Tím odporoval oficiálním směrnicím i představám politiků SED. Nowak ukončil svůj článek slovy: „Ohne das Herz müssen wir als Volk störben (bez srdce musíme jako národ zemřít)“.


Změnu pochopitelně přinesl rok 1989.

V Sasku představuje ideální lužickosrbskou školskou výuku tzv. koncepce 2plus. Tento koncept byl vypracován v těsné spolupráci Saského vzdělávacího institutu s Lužickosrbským školským spolkem z pověření Státního ministerstva kultury Saska. 2plus zahrnuje společnou dvojjazyčnou výuku jak pro lužickosrbskojazyčné žáky, tak i ty, co se lužickosrbsky teprve učí. Cílem koncepce 2plus je navázat na úspěšnou předškolní lužickosrbskou jazykovou výchovu modelu WITAJ.

Lužickosrbská škola je jednou z mála posledních veřejných prostor, kde mohou Lužičtí Srbové uplatňovat živě svou mateřštinu.



Datum:

Autor: JT (koláž)
Beigetragen: Jan Tomášek



Eingegeben: 29.11.2020





Processing time: 52 msec.
IP address = 18.188.109.205
desktop version