PřihlášeníPřihlášení RegistraceRegistrace nového uživatele  DeutschDeutsch
[Vladimír Kraus 21.11.2007] 
Hřensko-hřbitov  (Herrenskretschen-Friedhof)

Kategorie: Nespecifikováno   (správní obec: Hřensko)
Okres: Děčín
Důvod zániku: Postupně vysídleno po 1945 -
Období zániku: Postupně po 1945
Současný stav: Ohrožená

 WGS-84 souřadnice (GPS)
 Šířka N(Y)°Délka E(X)°PopisVloženo 
  50.87194 14.24611 z mapy Vladimír Kraus 21.11.2007  

 Historie a jiné články
Hřbitov u Hřenska  [Vladimír Kraus 21.11.2007]
Hřbitov na malebném místě mezi skalami byl založen r. 1874, do té doby se pochovávalo v Arnolticích či Růžové. Leží při starobylé komunikaci zvané Streckweg, po které chodili farníci do kostela v uvedených obcích až do doby než Hřensko postavilo kostel vlastní (1786). Na této trase u silnice se dochovala skalní tzv. Hiebelova kaple s letopočtem 1737, dnes jsou okna bez obrázků.
Hřbitov je včetně secesní hrobky zdevastován, zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se měl opravovat (stav zima 2007), což je škoda, na rozdíl od nedaleké Vysoké Lípy či Jetřichovic, kde proběhla celková obnova. Je jen opravena kamenná cesta k silnici (foto), dříve zvaná Streckweg.

 Vývoj počtu obyvatel a domů
Žádný záznam

 Dobové obrázky/pohlednice

 Novodobé obrázky

 Ostatní


Komentáře a upřesňující informace k místu


kaple na hřbitově u Hřenska [Podhorský 15.11.2009 10:34] | Reagovat
Hřbitovní kaple je preudogotická hrobka rodiny Clary - obchodníků ze Hřenska
Hřbitov Hřensko [Carlos 14.10.2012 15:48] | Reagovat
Pane Kraus, v r.2007 byl již hřbitov tak 10 let po celkové rekonstrukci,ale tak to v u nás bývá,musí se také udržovat v potoce pod ním najdete řadu náhrobků a desek...
Zapomenutý kout [Vladimír Kraus 14.4.2013 09:39] | Reagovat
Několik náhobků jsem skutečně našel v potoce pod hřbitovem, ale mám informace, že jich hodně "účelově využily" bývalé Statní lesy při opravě Gabrieliny stezky na Pravčickou bránu v letech minulých.
Jinak se zdá, že obec Hřensko nemá o tuto svou část žádný zájem, hřbitov je zpustlýa zarostlý (jaký rozdíl třeba proti Jetřichovicím a dalším), Clarova hrobka v neutěšeném stavu plná odpadků, novodobé železné zábradí při Streckweg většinou zničené a celkově je vidět, že mimo obnovy Hübelovy kaple se zde dlouhá léta nic nedělo...
údržba hrobů [Antonín Suk 14.4.2013 10:24] | Reagovat
Já vím,že to zase jednou schytám za svůj názor,ale když mám hrob svých předků(v mém případě 130 km od nynějšího domova) dál od domova,zajedu tam v rámci svých možností a UPRAVÍM HO osobně,protože to za mě BEZPLATNĚ dnes nikdo neudělá.Ale svých předků si natolik vážím,že nelituju peněz a jezdím tam mnohokrát za rok.Stav hřbitovů v pohraničí nasvědčuje,že potomci německých obyvatel obcí se o památku na své rodiče a prarodiče starají pramálo,lépe řečeno - skoro vůbec ne.Nebičujme se tedy,že se náš stát(obce) nestará o hroby KOHOKOLIV.Nestará se o stav hrobů českých občanů,proč bychom se měli stydět,že se obce nestarají o hroby cizinců ?
Re: údržba hrobů [Vladimír Kraus 15.4.2013 14:30] | Reagovat
S názorem jistě souhlasím, za normálních okolností to tak funguje, ale viděl bych to i takto:
Pro odsunuté a jejich potomky to bylo po r. 1945 nemožné (uzavřené hranice), do r. 1989 problematické, hlavně pro ty, co se dostali na Západ. Když si vezmeme data narození těchto obyvatel (jistě, oni měli lví podíl na údálostech roku 1938 a i dalších zde), pokud žijí, jsou dnes v hodně pokročilém věku.
Ale nikdo nechce starat se o jejich hroby, dnes zde téměř všechny zničené, nebo válející se v potoce či pod cestou na Pravčickou bránu (jak bych se staral o hrob, když už ani neexistuje?). Nikdo se nestará o hřbitov - cestu, zdi, zábradlí atd.
Také se starám o hrob svých předků, ale ne o celý hřbitov, ten je v majetku obce a opravy zdi, sekání trávy, a další údržbu zajišťuje ona.
Jako když jste majitel bytu ve společenství vlastníků - staráte se o byt a ne o opravu střechy, fasády, atd.
Re: Re: údržba hrobů [Zdeněk Pechar 15.4.2013 14:49] | Reagovat
Nic ve zlém ale ve společenství vlastníků platíte vše, tedy i tu střechu, fasádu. Že se o ní nestaráte je blbost. Maximálně někoho tím pověříte (správu domu), ale ten si také nechá zaplatit. Je už 20 let po převratu takže kdo chtěl mohl se starat, případně zaplatit příslušné obci za údržbu. Ostatně za hrobové místo se platí. V případě že nájemce nezaplatí ani po výzvě (pokud je znám) nabídne se místo jinému zájemci.
Re: Re: údržba hrobů [Antonín Suk 15.4.2013 14:57] | Reagovat
Vážený pane Krausi ! (to oslovení berte naprosto vážně-není ironické,ale upřímné - vážím si Vaší slušnosti i názorů) Já s Vámi také souhlasím,že o hřbitov by se měla starat obec a já sám ten hřbitůvek velice dlouho znám.Jezdili jsme často na letní pobyt do Janova,nebo Růžové,Kamenické Stráně i Jetřichovic.Minimálně jednou za dva roky jsem tedy jel okolo,rád jsem se stavěl na vyhlídce nad Hřenskem- v té blízké serpentince.Vím,že tento hřbitov chátral už asi od r.1945,že nebyla žádná vůle ho udržovat.Skladba obyvatel Hřenska to ani nepředpokládá a já za to radnici moc neviním,ale určitě by mohla pro celkový stav něco udělat.Možná ale radní uvažují takto - Nač tam sekat trávu,opravovat zeď,kapli atd,když na jediném hrobě nebude nikdo nic dělat ? Jsem v tomhle směru k radnici dost shovívavý.
A co se týká té věty,že sem "zápaďáci" nesměli jezdit,v tom s Vámi hrubě nesouhlasím.Jsem z městečka,kde žili stovky až tisíce Němců.Někteří byli odsunuti,jiní odešli sami hned po válce a jiní někdy v r.1964.Tehdy došlo k jakési nabídce vlády SRN,aby šli "neodsunutí Němci" z ČSSR blíž ke svým příbuzným,do Bavorska i jiných zemí Německa.Sotva se odstěhovali,vraceli se bez omezení k nám,přijížděli docela pěknými auty a bez vychloubání se s námi bavili o tom,jak je Německo přijalo,jak se jim žije.Naše vláda je sem nejen pouštěla,ale dokonce jejich cesty sem podporovala.Vždyť oni si museli vyměnit na hranicích tolik "tvrdých marek" za Kčs,že je tady ani nestihli utratit.Sám jsem zažil několikrát,že mi ti němečtí přátelé koupili,co jim padlo do oka,doslova plýtvali dary pro mě i mé příbuzné.NENÍ PRAVDA,že by němečtí občané neměli už někdy v r.1960-89 možnost starat se o hroby.Apropos - my se také staráme o hroby svých předků,kteří zemřeli před válkou,ba dokonce někteří jsou v hrobech od začátku 20.století.Nic proti Vám,ale tady jste se až příliš zastával těch,co mohli,ale nestarali se.Jinak Vám ale přeju hodně úspěchů ve Vaší záslužné činnosti.Ani mně není lhostejný osud Němců,kteří byli odsunuti,aniž by se provinili,ale těch bylo opravdu mizivé procento,jestli ne méně.
Re: Re: Re: údržba hrobů [Petr 18.4.2013 08:41] | Reagovat
Docela by mě zajímalo, kde jste přišel k tomu, že odunutých neprovinivších se Němců bylo mizivé procento...Nebo snad bylo vinou např. málo vzdělaných dělníků či zemědělců (a jejich dětí), že podlehli masivní propagandě nacistického režimu?
Prosím o pochopení [Antonín Suk 15.4.2013 15:15] | Reagovat
Pane Krausi,opravdu jste nepsal,že by sem vůbec nesměli,psal jste tak,jak si to každý může o kousek výše přečíst.Neberte to ode mne jako tvrdošíjný nesouhlas s Vašimi názory,ale víza dostávali ti mí přátelé celkem bez problémů.Byla v tom určitá křivost naší vlády - na jednu stranu nenechávala na západních Němcích nit suchou,ale jejich cest do ČSSR si "vážila" ,protože nám podstatně vylepšovali stav deviz ve Státní bance.Vždyť ani repatrianti z belgie,francie atd,NEDOSTÁVALI PENZE ZE ZÁPADU VE VALUTÁCH,ale v bonech.Vláda se na západní marky třásla jako osika.A znovu zdůrazňuju,že někdy v r.1964 se odstěhovalo několik desítek rodin do SRN a ještě před rokem 1966 se k nám vraceli na návštěvy.V r.1975 jsem zase třeba dělal společníka velké partě Němců,kteří se přijeli podívat do Prachatic,Volar a okolí.Mám mezi Němci desítky dobrých přátel,ale popravdě-když se procházím po jakémkoliv hřbitově na Mostecku(kde máme své zemřelé příbuzné) ,poznám už na dálku,který hrob je našich bývalých německých spoluobčanů.Jsou prakticky všechny zchátralé,neudržované,takže nemám o příbuzných těchto zemřelých právě nejlepší mínění.Znovu zdůrazňuju - nic proti Němcům jako národu obecně nemám.
Hřensko . hřbitov [Pohraničí 15.4.2013 18:43] | Reagovat
Pane Suku, nedá mi to, abych nenapsala, že mám radost z Vašeho kultivovaného vyjadřování a z objektivního pohledu. Pamatuji si také stěhování v 60. letech...
Mám pocit, že péče o hroby je hodně generační záležitost a často potomci nemají zájem o údržbu, když v hrobě leží někdo, koho už nepoznali.
Hodně Němců sem jezdilo a za hranicemi dobře žili, ale znám takové, že opravdu neměli na cestu. A když k dceři přijel otec z Čech, náš soused, vrátil se za 3 dny - pochopil, že příliš zatěžuje jejich rozpočet. Myslím, že víc se tedy starali o děti, než o hroby v zemi, která je nechtěla. Těžko soudit. Asi máme všichni kus pravdy.
Chudák režisér Vondráček - teď si doma přijde na své.
Kamarádili jsme se ve třídě všichni - děti tatínků z opačné fronty druhé světové války. Tak už to bývá.... Když se chci nadechnout slušnosti a zdvořilosti, např. v obchodě, vyjedu kousek za hranice. To totiž v severních Čechách jen tak nepotkám.
Pokud jde o hroby - asi také menší religiozita poválečné generace, otupění z války, vykonaly své.
Re: Hřensko . hřbitov [Antonín Suk 18.4.2013 16:45] | Reagovat
Vážená paní,předem Vám děkuju za uznání a pochopení mých postojů.Myslím,že když se tu budeme bavit ještě 10x a vícekrát,najdeme další "ale" a "kdyby". Dějiny jsou minulost,nebudeme rozpitvávat,kdo co udělal,kdo mohl,kdo nechtěl atd.Máte velkou pravdu v tom,že každá nová generace zastává jiné hodnoty,jiné priority.Moje generace nebyla v žádném případě svatá,ale byli jsme vychováni k aspoň nějaké úctě k historii,svým předkům a tím i k jediným památkám na ně,kterými jsou hroby.Připouštím,že se mezi odsunutými Němci najdou i takoví,co na Západě nepřišli k velkému bohatství,ale upřímně - jsou to vyjímky - ti,co neměli na rozhazování,na to,aby sem do Čech přijížděli na hroby svých rodičů,ale hlavně prarodičů.Znám se se spoustou emigrantů z let sedmdesátých,znám desítky těch,co se odstěhovali do BRD v šedesátých letech legálně.Upřímně prohlašuju,že mezi nimi není ani jeden,který by se tam měl finančně hůř než my tady.Naopak - několik z nich má důchod,který jim stačí na to,aby sem jezdili 4-5x do roka na týden až měsíc.Tito lidé netráví dovolenou někde u Rýna,nebo Severního moře.Tito lidé jezdí(důchodci !!!) na dovolené do Thajska,Austrálie,nebo si udělali oslavu kulatých narozenin formou týdenního pobytu v New Yorku.Nic jim nezávidím,ale chci tím říci,že vysloveně chudé odsunuté Němce opravdu neznám.A ještě malou připomínku - za ty peníze,za které dnes v ČR pracují v obchodech české ženy,by německá žena ani nevstala z postele.Tak těm našim nevyčítejme,že nezáří nadšením.Ale myslím,že v této době si na chování prodavaček,ani servírek apod nemůžeme stěžovat ani tady v ČR. :-)A poslední maličkost - nebojte se podepisovat své slušné příspěvky.Ta doba,kdy nás někdo mohl stíhat za "nasprávné" názory,je snad už dávno historií.
Re: Re: Hřensko . hřbitov [Judith Šafaříková 18.4.2013 21:58] | Reagovat
Vážený pane Suku, myslím, že si pletete pojmy s dojmy.
S pozdravem,
J.Šafaříková
Re: Re: Re: Hřensko . hřbitov [Antonín Suk 18.4.2013 22:25] | Reagovat
Pokud JÁ si pletu pojmy a dojmy,tak se podívejte o dva příspěvky výše. :-D Tam je nějaká paní podepsaná jako "pohraničí". :-D tak přibrzděte s Vašimi neoprávněnými emocemi. ;-)
hřbitov Hřensko [carlos 8.5.2013 19:30] | Reagovat
Jenom doplnění k diskuzi : kaple se jmenuje Hiebel-Seidlova kaple a na hřbitově jsou pochovány jak němečtí vojáci tak i ruští-jejich jména jsou známá
V. Kraus [Vladimír Kraus 14.3.2014 10:24] | Reagovat
Na podzim 2013 (listopad?) zde proběhla brigáda ObÚ Hřensko na odstranění náletových dřevin.
 Doplňte nebo upřesněte informace k tomuto místu
Jméno:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Váš email nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Váš příspěvek.
Nadpis:
Komentář/Upřesnění:  
KOMENTAR NEBYL ULOZEN !!!
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 17 do následujícího políčka:

   


Processing time: 263 msec.
IP address = 18.221.89.183
desktop version