PřihlášeníPřihlášení RegistraceRegistrace nového uživatele  DeutschDeutsch
› Přidat obrázek
› Přidat článek
› Přidat odkaz
› Přidat GPS
Okolí:
Berau 0.4km
Stodůlecký Vrch 0.8km
Schanzmühle 1.0km
Rybniční mlýn 1.6km
Janovy Hutě 1.6km
Šance 2.0km
Jiřice 2.2km
Pavlína 2.3km
Černá Čtvrť 2.5km
Kamenec- hostinec 3.4km
Výpis je omezen na 10 míst. [více]
[Pavel Beran 11.7.2005] 
Pohoří na Šumavě  (Buchers)   také: Puchéř

Kategorie: Obec   
Okres: Český Krumlov
Důvod zániku: Postupně vysídleno po 1945 -
Období zániku: Nespecifikováno
Současný stav: Zničena částečně

 WGS-84 souřadnice (GPS)
 Šířka N(Y)°Délka E(X)°PopisVloženo 
  48.60444 14.69944 dle mapy - centroid místa Pavel Beran 1.1.2006  

 Historie a jiné články
Pohoří na Šumavě  [Jaroslav Holas 17.2.2006]
První zmínka o Pohoří z r. 1524. Ves ulicového typu. Sklářská huť v l. 1693 - 1774. Od r. 1717 zde byl panský pivovar, lihovar a hamr. Obec proslula malbou obrázků na sklo s náboženskými motivy. Kostel postaven v l. 1783 - 91 na místě dřevěné kaple z r. 1779. R. 1994 byl naprosto zdevastovaný. Za několik let se zřítila věž. V obci byla pošta, četnická stanice a tři hostince se 13 lůžky.
Historie  [R.F.Znachor 23.2.2006]
Dříve rušné pohraniční městečko nacházející se v těsné blízkosti hranic, významné centrum přilehlé oblasti, dnes vylidněné ruiny domů. V současnosti výrazněji ožívá pouze při zářijové pouti, kdy se otevře na dobu určitou také hranice.
Ve středověku až sem zasahovalo území velešínského statku. Tehdy bychom tu našli jen hustý prales (latinsky označován Fagosilvanum, německy Buchenwald podle zde rostoucích buků). Už roku 1524 se objevuje slovo Pohorzie, ale tehdy se jednalo o označení potoka. K určitému prvotnímu osídlení zdejšího divokého a nedostupného území se rozhodl nejprve hrabě Filip Emanuel Buquoy, když nechal v nedalekých Šancích vyb... [více]

Sluneční hodiny v Pohoří na Šumavě  [Tomáš Pokorný 9.6.2006]
Typ hodin: svislé
Azimut stěny: jih
Stav hodin: zbyl jen číselník
umístění: zřícený kostel Panny Marie Dobré Rady v Pohoří na Šumavě
souřadnice: 14° 41' 48'' v. d., 48° 36' 17'' s. š.

Několik dat na doplnění  [Michal Kurz 1.12.2007]
R. 1693 byl už v místech Pohoří hostinec, 1695 vznikla sklářská huť, 1758 založil hrabě Filip Emanuel Buquoy dominikální osadu, r. 1788 měla osada 20 osídlenců a o deset let později již 116 rodin a 68 domů. Od r. 1802 Pohoří samostatnou farní obcí.
Stav r.1947  [Michal Kurz 18.9.2010]
" Obec je vzdálena od nejbližší AB zast. v Benešově n. Č. 20 km, a až bude opět zavedena AB linka Malonty-Kaplice, bude to o 5 km blíže. Obec je se všech stran obklopena lesy, má dva rybníky na koupání, vzdálené od obce 2 km. Jeden je úplně v lesích. Pramení zde řeka Lužnice. Školy tam prozatím nejsou. V lesích, které patří správě stát. lesů a statků, jsou dobré cesty, hojnost vysoké zvěře a množství hub, borůvek a rybízu. V r.1930 tam bylo 937 obyv., z toho 25 Č, 802 N, 110 ciz., 173 domů; r.1947 40 Č, 60 rak. stát. přísl., 183 domů. Kostel z r.1783 s několika obrazy malovanými na skle v duchu lid.umění. Vyráběly se ve zdejší sklárně a vyváž... [více]

 Vývoj počtu obyvatel a domů
Rok191019211950[zdroje údajů]
Počet obyvatel706105572
Počet domů11317223

 Dobové obrázky/pohlednice
 Lidé
 Novodobé obrázky

 Ostatní
 mapa
 Odkazy
ruina@ceskatelevize.cz - obec Podhořany u Ronova na upatí Zelezných hor jedna se o zamek později využívaný jako škola.
Kohoutí kříž - Článek Margarete von Buquoy o založení Pohoří a kostela P.Marie Dobré Rady.
ČT iVysílání - Pohoří na Šumavě - Dokumentární film o osudech obce Pohoří na Šumavě
Není Hietler jako Hitler ČT iVysílání - Dokumentární film o osudech obce Pohoří na Šumavě - Funkční odkaz

Komentáře a upřesňující informace k místu


Důvod zániku [Miloš Hlávka 17.7.2005 14:52] | Reagovat
hraniční pásmo
Re: Důvod zániku [Pavel Beran 16.10.2005 17:23] | Reagovat
důvod zániku doplněn. díky.
býv. hraniční pásmo [Vladimír Minařík 11.10.2005 17:27] | Reagovat
v Novohr. Horách jv. od Leopoldova. dnes jsou tu ruiny kostela, několika domů a zbytky hřbitova. staví se jeden nový dům
Re: býv. hraniční pásmo [Vladimír Minařík 11.10.2005 17:29] | Reagovat
těsně za hranicí na rak. straně je kaple upomínající na vysídlení Pohoří a okolí
Re: býv. hraniční pásmo [Pavel Beran 16.10.2005 17:24] | Reagovat
současný stav doplněn. díky.
Nové Pohoří [Jar. Znovín 13.1.2006 13:38] | Reagovat
V Pohoří štojí již 3 nové domy
Re: Nové Pohoří [Jan Šulista 10.4.2007 12:42] | Reagovat
Byl jsem tam na Velikonoce 2007, staví se už asi sedmý dům, budou to asi chaplupáři, ale aspoň to...Přechod do Rakouska funguje pro pěší a kola už celoročně.
Komentář ke kostelu ze serveru Poškozené a zničené kostely [Administrátor 17.2.2006 16:11] | Reagovat
Farní kostel Panny Marie Dobré Rady z let 1783-1791 (postaven na místě starší kaple z roku 1779) Presbytář zastřešen (v přední části má novou střechu, v zadní části původní střecha s dřevěným torzem věžičky) a od vlastní lodi oddělen novou zdí, v níž je pouze otvor pro dveře. Loď bez střechy, s výjimkou přední stěny zdivo zůstalo v původní výši, ale není nahoře zpevněno (provizorně zakryto plachtami, ale ty jsou většinou strženy větrem). Oba přední rohy nově dozděny, střední část přední stěny s věží zbořena až k zemi (věž se zřítila 30. 5. 1999 a rozbila střechu lodi). Omítka zčásti poškozena. Bez oken, přední část volně přístupná, zadní část zavřená. V 50. letech využíván jako stáj pro dobytek. - Patří církvi, obec (Pohorská Ves) neuvažuje o účasti na jeho obnově. Z obce Pohoří zůstaly tři poškozené domy, postavena jedna novostavba. (www.kostely.tnet.cz)
buchers [werner weiss 29.7.2006 16:20] | Reagovat
könnten Sie mir ein Bild von der alten Kirche in Buchers als sie noch stand zukommen lassen? Ich bräuchte es für meine Tante Ihren 70.Geburtstag. Vielen Dank im vorraus,
Werner Weiss
Re: buchers [Erich Altmann 8.6.2010 09:57] | Reagovat
Sehr geehrter Herr Weiss,

ich bin Obmann des 2009 gegründeten "Bucherser-Heimat-Vereines. es würde mich interessieren welchen Bezug sie zu Buchers haben.
Auf unserer Hompage: http//:www.bucherser-heimat-verein.at können Sie sich über unseren Verein informieren und wenn sie wollen diesen auch unterstützen
V roku 1976 bol ciselnik este citatelny [Dolcino 9.8.2006 19:18] | Reagovat
Ciselnik slnecnych hodin bol v rokoch 1975-1976 este pomerne dobre citatelny a hrdzava bola iba sikma tyc, ktora vrhala stin na ciselnik.Ciselnik znaceny rimskymi cislicami ciernej farby. Plocha ciselnika biela.Slnecne hodiny sa nachadzaju na severnej casti kostola.Tam,kde bol vchod na vezu.
Není Hietler jako Hitler - dokument v České televizi [Administrátor 1.9.2006 21:24] | Reagovat
ČT odvysílá dokument Václava Reischla nazvaný Není Hietler jako Hitler popsiující osudy odunutých obyvatel obce Pohoří na Šumavě. Na programu ČT2 7.9. 2006 od 20:00
Re: Není Hietler jako Hitler - dokument v České televizi [Dolcino 8.9.2006 20:55] | Reagovat
Dokument Není Hietler jako Hitler ma zaujal a pozrel som si ho este aj v reprize. Zaujal ma hlavne preto,ze som ako vojak pohranicnik v rokoch 1974 az 1976 na Pohori sluzil.Najblizsia obydlena osada bola Pohorska Ves. Na vychadzky sme nechodili.V tom case som nemal vedomosti o tom,ze v Pohori niekedy zilo az tisic obyvatelov.Ze tam fungoval pivovar,sklarske hute, atd.Taktiez som nevedel,ze kedy bol postaveny kostol Panny Marie Dobrej Rady. Taktiez som spoznal v dokumente jedneho cloveka,ktory v tom case pasol na Pohori jalovice a kravy. vyzor mi bol silne povedomy aj po 30.rokoch a spoznal som ho hlavne po hlase a jeho dialekte,ktory bol nezamenitelny.Spominam si ako tento pan,teraz si nepamatam priezvisko Tusim ,ze Ebenoch,ci tak nejako,sa casto objavil pri nasej pohranicnej rote so svojim psom,ktoreho nazyval "Hitler"Ten pes ho naslovo posluchal.Spominal,ze je povodom Slovak z Rumunska. Za tie roky ani moc nezostarol a myslim,ze vypada skvele.Oko mal poranene uz vtedy.V tom case bol velitelom roty isty kapitan Milsimr Vaclav.On sam mal pomerne dobre vztahy s rakuskymi hranicnymi policajtmi.Moj nazor vsak zmenil,ked raz nasa Tzv."skryta hliadka" zadrzala rakusky milenecky par.Nedali si pozor a prekrocili demarkacnu ciaru smerom do CSSR. Ciara nebola z rakuskej strany nejako obzvlast oznacena. Len na urcitych miestach boli vystrazne tabule.Milencov eskortovali vojaci na nasu pohranicnu rotu a tam ich drzali od obeda az do rana.Dievcina velmi plakala,pretoze vedeli,ze ich caka pokuta a to aj doma v Rakusku. Velitel Milsimr zakazal priniest im jedlo.Moj priatel vojak,ktory ich strazil im na vlastne riziko priniesol caj a chlieb z mastou.Na dalsi den ich eskortovali autom do C.Budejovic.To ma ako mladeho vojaka zarmutilo.Pretoze som si spomenul na inu prihodu,ked nas jeden psovod zabludil,pretoze ho jeho stopovaci pes zaviedol po falosnej stope od srnca do bliskosti osady Christinaberg Tam sa pytal na cestu lesneho robotnika,ktory ho odviezol na motocykli na Bundes grenz schuts - Spolkovu ochranu hranic. Tam vojakovi dali najest,aj psovi a ponechali mu aj samopal.Na druhy den ho vratili cez Ceske Velenice na rotu.Spominam si aj na kostol na Pohori,ktory mam v zivej pamati.Raz som opravoval na povale kostola jeho poskodenu strechu. Bola pokryta iba eternitom a na odkryte krovy tiekla voda. Asi desat pomerne velkych otvorov som opravil. Myslim,ze vaza by bola zrutena skor. V tom case sa dalo este pomerne lahko dostat aj do veze do priestoru zvonov,ktore tam uz neboli.Schodisko na chorus uz bolo sprachnivele.Taktiez boli zachovale niektore obydlia.Okrem vybitych okien boli funkcne.Niektore boli este zamknute. A na pamatniku z 1.svetovej vojny bolo naozaj meno F. Heitler.Podoba prezentovanej Hitlerovej pribuznej z Pohori v dokumente s A.Hitlerom vsak bola velmi,velmi podobna.
Re: Re: Není Hietler jako Hitler - dokument v České televizi [Bývalý pohraničník 22.2.2009 16:17] | Reagovat
A jak to s tím pohraničníkem dopadlo? Byl několik dní vyslíchán na 15. PS Bribádě v Č.Budějovicích a na čárui už se nevrátil. Asi skončil na velitelské rotě. Obyčejně se takovému pokoušeli přišít dezerci a pak následoval eskort do věznice v Sabinově na Slovensku. V té době v jedné z chalup těsně na čáře z rakouské strany dydlela stařenka, měla asi sklerozu, několikrát přešla pár metrů do Čech. Skrytá hlídka ji zadržela a eskortovala na rotu, tam se ji pokoušeli vyslechnout,vyhrožovali jí, přesto že všichni věděli jak na tom je. Byla to snaha mít co nejvíce uspěšných zadržení a tím zajištěný postup a odměny, hlavně lampasáci.
Re: Re: Re: Není Hietler jako Hitler - dokument v České televizi [Grinder 17.9.2009 16:46] | Reagovat
Áno vzpomínám si. Ona mala zdroj pitnej vody(studnu) na českej strane hranice, takže pro ni mala vybavenú nejakú výnimku No ale "snaživý" lampasák... Osobne som tam prechádzal v lednu 1975 ale nevidel som žiadnu živú bytosť Iba neskôr sme stretli jedného Rakušáka, ktorý ťahal hliníkovú konvu 25l s mlékem po zasnežené ceste, ktorá sa vinula podél demarkační čáry Na mapách GoogleEarth je ten dom nádherne ešte vidieť.
Re: Není Hietler jako Hitler - dokument v České televizi [Petr Bauer 21.11.2006 15:41] | Reagovat
Není Hietler jako Hitler on-line: http://www.ceskatelevize.cz/vysilani/10099469511-neni-hietler-jako-hitler.html
Sluneční hodiny [Jaroslav Štorkán, Hroznětín 11.4.2007 16:00] | Reagovat
Sluneční hodiny doznaly v období 2000 - 2003 značného poškození. Jsou v katalogu slunečních hodin na adrese : http://astro.mff.cumi.cz/mira/sh/sh.php?rec=41202. Stačí najít webovou stránku "Sluneční hodiny v České republice a na Slovensku" a do hledání zadat název kterékoliv obce, v tomto případě Pohoří na Šumavě.
Doplnění fotogalerie na Pohoří [Václav Cinkl 31.10.2007 11:17] | Reagovat
Z jara a na podzim 2007 jsme navštívili Pohoří.Po lednovém orkánu Kyril je silnice mezi Pohorskou Vsí a Pohořím zralá na komletní rekonstrukci.Nedovedu si představit,že daný úsek pojedu na kole.Zase z druhé strany je Pohoří pořád odříznuté od takových těch nájezdů turistů,což jistě jenom prospěje místní nedotčené přírodě.Co se týče okolí Pohoří,můžu všem vřele doporučit procházku na nedaleký vrch Kamenec (bohužel bez výhledu).Kamenec leží skoro na státní hranici a tak z rakouské strany kolem hranice vyrostl dvoumetrový plot.Nevím proč_asi proti zajícům....Za návštěvu stojí pramen Lužnice na české straně a pramen Lužnice na straně rakouské.
Re: Doplnění fotogalerie na Pohoří [Miloš Miličevič 6.7.2008 18:37] | Reagovat
Silnice se opravuje. Alespoň mezi v určitých partiích kolem Leopoldova. Jinak okolní příroda je opravdu fantastická!!!
Re: Re: Doplnění fotogalerie na Pohoří [Tomáš Pokorný 25.11.2008 08:55] | Reagovat
Silnice do Leopoldova je nyní úplně nová, do Pohoří jsou opraveny 2 úseky a to oba před Baronovým mostem , ten novější je přímo u Baronova mostu
Fara už nestojí [Jiří Velíšek 15.9.2008 22:31] | Reagovat
V dubnu (2008) jsem viděl faru naposledy. Kromě kostela to byla poslední původní stavba v obci. Když jsem v červenci přijel do Pohoří znovu, nestačil jsem se divit - fara i okolní stavení vpravo od fary včetně sklepa s klenutým stropem už nebyly. Na místě je jen pár cihel a páska "nevstupovat". Pravda, že fara stejně jednou spadnout musela, ale připadlo mi, že s ní mizí i původní nádech obce. Kdysi, když stávala ještě škola a pár domků, měl jsem mnohem mrazivější pocit, než teď, když stojím u nových (ač krásných) domků.
Re: Fara už nestojí [Tom 10.11.2008 03:23] | Reagovat
jo, boří se tam všechno, jen by mě zajímalo, kterej podplaccenej kokot dovolil stavět na Šumavě v CHKO tak příšerný baráky jak z Dysneylandu. Možná je škoda, že to hraniční pásmo se zákazem vstupu nezůstalo zachovaný. Čekám, jak dlouho bude trvat, než nějaký podplacený perohryz nechá zbořit i kostel - parcela je parcela, že. :-(
Re: Re: Fara už nestojí [lopata 15.11.2008 18:02] | Reagovat
prdlajs perohryz. Kdyz zaplatis opravu nebo sezenes z EU bude se opravovat. Kdyz ne tak tomu davam tak 2 -3 zimy a bud to spadne samo nebo statik rekne, ze i na tak opustenym miste uz to nesmi stat.

A jako parcela misto kostela by byla dobra leda na obchod, ale to je tam dost offtopic. Navic je tam spousta mista okolo.
Re: Re: Re: Fara už nestojí [Tom 17.11.2008 03:35] | Reagovat
Jasně, takže nic neopravovat, všechno zbořit a postavit barabizny naprosto netypický pro tenhle kraj, podnikatelský baroko ze sádrokartonu a kanadskýho šindele. Hele, já vím, jaký problémy jsme měli s památkářema a ochranářema při rekonstrukci chalupy a je zajímavý, že o pár kiláků dál se může bourat stavět cokoliv - stačí ty skvělý ochranářský instituce správně na(pod)mazat. Víme ? :-)
Re: Re: Re: Re: Fara už nestojí [Antonín Suk 3.9.2009 22:05] | Reagovat
Nic proti Vašemu názoru,ale "staré domy" se už asi těžko někdo rozhodne stavět.Nádherný vzhled obce z přelomu 19. a 20.století se nejspíš nevrátí,ale není aspoň částečným úspěchem,že se do této lokality vrací život ?
Apropos - kousek za Pohořím,na rakouské straně,stojí také několik domů.Sice malinko stylovějších pro tento kraj,ale rozhodně si ani Rakušané nedělají velkou hlavu z architektury pohraničí.Zajděte se tam podívat.
Lítost [Pavel Slezák 16.11.2008 10:57] | Reagovat
Člověku je vždy líto, když něco takového vidí, ale když zkusí popřemýšlet jak z toho ven, skončí ve slepé uličce. Pokud obce chtějí, aby jim tam někdo vůbec jezdil, můžou jen velmi jemně ovlivňovat, co a jak. Jinak se investor přesune tam, kde mu dovolí vše. Přesto vnímám Pohoří jako nádherné místo, ale nic bych si tam asi nepostavil, pokud někdy na Šumavě něco koupím, bude to asi tam, kde je více živbota a rád budu do těchto míst jezdit za relaxem.
dům-obchod [Vojta Volf 22.2.2009 13:21] | Reagovat
V místech někdejšího obchodu, než tam vznikla novostavba, jsme v ruinách nalezli velké množství střepů-dílenského odpadu, v tomto domě tedy nejspíš fngovala hrnčírna, podle střepů tak kolem roku 1850.
Kostel [Jirka 23.2.2009 11:18] | Reagovat
Já jsem bohužel tu obec jěště nenavštívil. Ale to co jsem viděl v televizi na fotkách je hrůza! Něco podob ného jsem zažil v devadesátém roce na Zvonkové. Tam to bylo mýslím v daleko horším stavu než zde. Jenže ten kostel a hřbitov měl obrovské štěstí že se iniciativy chopili bývalí rodáci které odtamtud Benešovy derkrety vystěhovaly. Oni na vlastní náklady a sbírkou opravili. Když jsem tam byl prvně v r90 a pak o 3roky později tak jsem si myslel že jsem někde jinde. Místní úřady jim to jen dovolily. Je obrovská škoda že zde se nenašel nikdo podobný jako ve Zvonkové. Tento kostel je i na těchto stránkách a stojí to za to to porovnat! /Přední Zvonková/
Re: Kostel [peko 23.12.2011 09:15] | Reagovat
souhlasim s jirkou byl jsem na pohori dvakrat a to kdyz fara stala a pak kdyz ji zborily.nebylo to tak zle kdyby ji aspon zakonzervovali jako pamatnik na kdysi vystavni obec.a zvonkova?tam jsem se se psem nachodil at bylo leto nebo zima je to misto s podobnym osudem zustal stat nadherny kostel a dum u nej v nemz je muzeum o obci a lidech kteri tam zily.byl jsem tam jednou na projekci o zvonkove kterou uvadela moje ucitelka ze skoly a mel jsem slzy v ocich.nechapal jsem proc muselo vse leta vydrene zmizet.ano nebyt valky mozna by se to nestalo ale co kdyby valky nebylo?co by se delo behem totality?je to skoda ze to v pohranici takhle dopadlo.jsme opravdu narod barbaru a zavistivcu.at si mysli kdo chce co chce.
Pár aktuálních fotek [Kuba Turek 13.3.2009 22:49] | Reagovat
http://www.horydoly.cz/vypsat.php?id=11751
Pohoří dnes [JIRA76 12.4.2009 08:27] | Reagovat
Do vsi jsem se poprvé dostal až po televizním vysílání kde uváděli ve večerních zprávách zřícení kostela. Po příjezdu do vsi jsem byl doslova ohromen. Opuštěné městečko v takové krajině a tak daleko od civilizace. Kouzlo toho co tolik desetiletí vydrželo a smutek nad rozvalinama kostela dala tomu místu nezapomenuté kouzlo.To se musí zažít,to nejde popsat. Pak přišla ta chvíle kdy torza domů začal kdosi rovnat se zemí. Ještě v té době na konci vsi stála buňka s pohraničníky. Ti už tu také nejsou,zato tu je snůžka domů které mi sem sice moc nepasují a jak v článcích ostatní píšou ale říkám si mohlo to být horší... Pravdou je že moc tyto domy nepřipomínají architekturu která zde byla.Alespoň že tu není moderní "nerez" a "sklo". Mám starou chalupu na Šumavě a vím že takovéhle "rekreando" by mi nic neřeklo. Místo sice opuštěné ale přitom tak navštěvované v hezkém počasí!!! Asi bych raději dobrého souseda než hordu turistů.Vždyť jsou na návsi :-) a přeci v pustině. Pohledy "místních"idí když jsem s dětmi procházel náves stál za to. Připadal jsem si tam jak na švestkách v panském, i když zadostiučinění byla skupina ciklistů co nás střídali. Jako dobrý podnikatelský záměr bych tam vytrvořil kiosek s deštníčky. To byl žert... Toto místo už své kouzlo nikdy nedostane ale ten kdo znal Pohoří na Šumavě dříve to určitě potvrdí. Staré domy by asi bohužel dlouho nevydrželi ale někdy je škoda toho co se vrátit nedá. Opravit stavení není reálné ale to by byly výkendové domy.Za nimi by se všichni otáčeli a s úsměvem. Vždyť dnes se díky technologiím dá vytvořit to samé co mají ty nové "hrady". Tak snad někde jinde bude někdo k okolí pozornější. Moc šancí už není...
Re: Pohoří dnes [Michael 23.9.2011 15:29] | Reagovat
Také jsem ohromen, kolik pravopisných chyb máte ve svém článku.
Re: Re: Pohoří dnes [Jitka Kroupová 22.11.2021 09:47] | Reagovat
Napočítala jsem 24 (překlepy jsem nepočítala). Škoda...
Re: Re: Re: Pohoří dnes [h.reiter 27.11.2021 15:16] | Reagovat
Trochu se divím, že pána "řešíte" po 12letech od napsání příspěvku...
Návrat života do Pohoří ? [Antonín Suk 3.9.2009 21:57] | Reagovat
V srpnu jsme s přáteli trávili dovolenou poblíž této obce.Samozřejmě,že po shlédnutí starých fotografií a po někdejší návštěvě této obce(asi r.1991) jsem byl zvědav,jak tragicky to tu pokračuje.S obavami jsme dojeli do Pohoří a takové opatrné nadšení ve mě začalo narůstat s každými sto metry,které jsme před obcí absolvovali.Poblíž kostela první nové domky a ve druhé polovině u svažité silnice další,doslova luxusní domy.Nechci to zakřiknout,ale rád bych konstatoval,že život se do Pohoříé vrací ! Asi podobně jako do Maříže a dalších skoro zatracených obcí.Držím Vám všem palce,Vám,kteří se snažíte obec oživit !
Re: Návrat života do Pohoří ? [Miloš Hlávka 7.7.2010 08:29] | Reagovat
Život se vrací - ale samozřejmě už to není to Pohoří, které to bývalo, genius loci je pryč. Škoda, že se nikdo nepokusil opravit aspoň některé z těch polorozpadlých domů (i když chápu, že při nynějších technologiích je novostavba asi jednodušší). Na druhé straně ta nová výstavba mohla dopadnout i hůř, například dva nové domy (tam, kde stával obchod) jsou zjevně inspirovány architekturou nedalekého Baronova Mostu, tedy nějaká snaha navázat na minulost tady je, rozhodně bych ty baráky neoznačil "jako z Disneylandu".

Srovnání s Maříží se samozřejmě nabízí, tam obnova probíhá citlivěji. Ale na druhé straně tam byly lepší výchozí podmínky, do roku 1989 se obec nepodařilo vysídlit a zrušit úplně, takže po převratu tam pořád ještě zůstalo několik domů v obyvatelném stavu.
Re: Re: Návrat života do Pohoří ? [Tomáš 9.8.2010 15:38] | Reagovat
I při pohledu na nová stavení mě chytá smutek, opravdu velký. Celou tuto oblast mám dokonale prochozenou, rok od roku ji mám raději. Letos jsem vzal na procházku i své syny, troufám si tvrdit, že jsou touto oblastí stejně uneseni jako já. Je však škoda osodu této, ale i mnoha jiných osad.
Re: Re: Re: Návrat života do Pohoří ? [Tomáš 9.8.2010 21:38] | Reagovat
Moc mi to nedá a chci komentovat již tolikrát komentovaný odsun "něměckého" obyvatelstva. I moji předci patří mezi odsunuté, nikdo z nich však nesouhlasil s něměckou okupací a ani s tehdejším režimem, osobně bych to srovnal s komunismem, také byla většina lidí, kteří s tímto nesouhlasili. A odsunul ty ostatní někdo do Ruska? Ne, nic takového. Ale je pravda, že se nemá cenu hrabat v minulosti. Jen vím od svého dědy, že soužití česky a i něměcky mluvících obyvatel před válkou bylo velmi harmonické, dokonce mnoho Čechů navazovalo obchodní kontakty a přátelství. Možná přijde velká vlna nevole, ale mě nejsou dekrety Dr. Beneše zcela po chuti...je to věc názoru. Moje rodina žila a část žije po odsunu v DE,ale já žiji od mala ČR. Jen je mi prostě smutno, když vidím, jak zmizí něco jako je Pohoří na Šumavě a jim podobné. Válku jsem nezažil, tedy vím pouze z vyprávění, ale i tak. Své děti vychovávám v toleranci. Celá naše rodina novohradsko miluje, okolí Pohoří obzvláště...
Re: Re: Re: Re: Návrat života do Pohoří ? [ptc 10.7.2023 15:07] | Reagovat
Češi budou vždy s Čechy, ale Němci byli (překvapivě) s Němci. Obyvatelé Sudet byli Němci, žili na tom území po staletí a do Československa nechtěli a proto (překvapivě) podporovali připojení k Německu, které požadovali již v roce 1918. Československo v roce 1918 lhalo o počtu Němců na území budoucí Československé republiky, kdy bylo uvedeno méně než milion Němců. Ve skutečnosti jich bylo 3,3 milionu.
Die Kirche [Gerhard Bachofner 7.10.2010 07:33] | Reagovat
Kann mir jemand sagen, ob es Bilder des Kircheneingangs gibt. Angeblich gab es da einen Vorbau (Vorhaus). Ist auf den mir bekannten Bildern nirgens zu sehen. BUCHERSER-HEIMAT-VEREIN
Ortofoto mapy celého Česka z okolo roku 1952 [Pavel Wirtl 23.11.2010 12:27] | Reagovat
Pánové a dámy, k naprosto ideálnímu prohlédnutí situace zaniklých obcí a městeček v souvislosti s nástupem neblaze proslulé rudé strany je ideální interaktivní ortofotomapa celého Česka z padesátých let s přepínáním na současné ortofoto na adrese http://kontaminace.cenia.cz/. Já sám za sebe jsem byl šokován tou bezbřehou devastací jihozápadních a západních pohraničních oblastí.
Re: Ortofoto mapy celého Česka z okolo roku 1952 [kakov 23.11.2010 14:41] | Reagovat
Vážený pane, abyste nešířil paniku, prohlédněte si prosím podrobně mapy a pak se ujistěte o roku, který uvádíte....
mapy jsou totiž z let cca. 1945-1965......
Děkuji [Pavel Wirtl 23.11.2010 14:51] | Reagovat
.. za upřesnění.
ročník 1970-71 služební pes lena [Jan Hanuščák 10.1.2013 20:12] | Reagovat
historie jr velmi zaujímava,ale ne zcela vyčerpavající
osudny rok 1973 [Any 12.8.2015 02:38] | Reagovat
Keby v roku 1973 nerozhodli o rozsireni pohranicneho pasma, Pohori by nezaniklo tak uplne ako tomu bolo v nasledujucoch rokoch. Tam hladajte dovod, kliniec do rakvy pre toto miesto. Ved tam vtedy zilo este cca 35 ludi, tito sa museli vystahovat - boli im pridelene miesta v bytovych domoch v Pohorskej Vsi.

Medzi nimi bol moj pribuzny s manzelkou, 4 detmi a otcom. Bol z Moravy a pracoval ako lesnik. Spominal si, ako dobre sa im byvalo na Pohori, aj na kulturny a spolocensky zivot, ktory tam viedli (napr. tanecne zabavy).
P.S. [Any 12.8.2015 02:53] | Reagovat
Ak by v mieste bol zivot, je menej pravdepodobne, ze by vlada dala stare domy zburat, resp. je mozne, ze by sa niektore domy nechali opravit, vratane kostola.

Pekny den,
Slovenka, ktora do Novohradskych hor na dovolenku a za pribuznymi
Re: P.S. [Luděk 12.8.2015 17:25] | Reagovat
Nevím jak v Novohradských horách, ale na českém Západě se spousta chalup po Němcích (typicky okres Tachov nebo Cheb) po 2. válce rozebrala a lifrovala ve velkém na Slovensko... :-(((
...P.S. for Slovenku Any [natomnezáleží 12.8.2015 23:00] | Reagovat
Nejen chalupy, ale celé fabriky a stroje a zařízení se vozily po 2. svět. vále ze západních Čech na Slovač. Západní Čechy - na samém okraji bídy, za to Slovensko díky Čechům vzkvétalo...
Re: ...P.S. for Slovenku Any [Emil 25.2.2018 15:11] | Reagovat
V Čechách zvítězili ve svobodních volbách komunisté. Sami jsme to chtěli aby byl unitární stát. Na Slovensku komunisté nevyhráli.
Pohoří rok 1995 - setkání mládeže [Jaroslav Mrázek 21.4.2022 14:29] | Reagovat
V srpnu toho roku 2.8-17.8. setkání mládeže cca 2 300 osob ze 20 zemí. Psaly průběžně Českokrumlovské listy.
 Doplňte nebo upřesněte informace k tomuto místu
Jméno:
E-mail:
Pokud chcete automaticky zaslat odpovědi, uveďte Vaší emailovou adresu (v platném tvaru např. ja@seznam.cz). V rámci antispamové ochrany nebude Váš email nikde zobrazen. Poslouží pouze pro automatické zaslání odpovědí na Váš příspěvek.
Nadpis:
Komentář/Upřesnění:  
KOMENTAR NEBYL ULOZEN !!!
V rámci ochrany proti spamovým příspěvkům opište číslo 16 do následujícího políčka:

   


Processing time: 2202 msec.
IP address = 52.15.238.181
desktop version